IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت اولین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران
[1] ........................................................................................................................ [مصاحبه با داریوش مختاری]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مصاحبه با داریوش مختاری


دوهفته‌‌نامة هنرهاي تجسمي تنديس صفحه 14 شماره نود و چهار
عنوان :
نویسنده:
مترجم:
منبع:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

داريوش مختاري: خواستم استفاده از خط در مجسمه را اصلاح كنم
اولين كارگاه مجسمه‌سازي در پارك چيتگر كارگاهي است كه براي ساخت اثري مزين به نام علي (ع)، امام اول شيعيان مسلمان، تجهيز شده است. داريوش مختاري، طراح و گرافيست كه علاقه زيادي به استفاده از خط در طراحي‌ها و همچنين ساخت مجسمه‌هاي خود دارد قرار است اين طرح را اجرا كند. هيات انتخاب طرح مختاري را به عنوان ششمين اثر ايراني براي شركت در سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران انتخاب كردند. مختاري اين مجسمه را با آهن اجرا مي‌كند. آن‌چه مي‌خوانيد گفت‌وگويي كوتاه با اوست:
چه خبر از كار آقاي مختاري؟ كارگاه شما در سومين روز از مسپوزيوم بي‌سروصدا است؟
ورق‌ها را براي برش فرستادم و كار ما خودش را ناگهان نشان مي‌دهد.
فكر مي‌كنيد چند روزه مجسمه علي را تمام مي‌كنيد؟
ممكن زودتر از موعد مقرر تمام بشود اما حتما در طول اين 20 روز كار اجرا خواهد شد.
فضاي كار و آثار منتخب در سمپوزيموم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ مجسمه‌ها در چه سطحي هستند؟
به نظرم سمپوزيموم خيلي خوب برگزار شده و از نظر مصالح و مواد و ساير تجهيزات مورد نياز مشكلي نيست. طرح‌هاي منتخب طرح‌هاي خوبي است به ويژه زماني كه در سوابق هنرمندان و ايده‌هايي كه براي ارايه‌ي اين طرح‌ها وجود دارد دقيق شدم، ديدم انتخاب‌ها درست بوده است. برگزاري سمپوزيموم مجسمه‌سازي تهران در عرصه بين‌المللي و همين‌طور ساير زمينه‌هاي رقابتي داخلي شرايط را براي ارايه‌ي طرح‌هاي بهتر و خلق آثار ديدگاه‌هاي غير مسوولانه و سياسي بوده كه اين امر به عنوان مانعي جدي براي رشد و بالنگدي اين هنر عمل كرده است و چنين رويدادهايي مي‌تواند شرايط را براي نگاه تخصصي و فارغ از گرايش‌هاي سياسي به مجسمه‌سازي فراهم كند.
قرار است اين مجسمه‌ها در تهران نصب شوند از ديدگاه شما تهران تا چه اندازه از قابليت‌هاي فراوان مجسمه‌ها در شهر استفاده كرده است؟
استفاده از مجسمه در فضاهاي شهري در تهران بسيار محدود و پراكنده است؛ در حالي كه مجسمه‌ها در ارتقاي فرهنگ و رشد آن تاثير به سزايي دارند و در بسياري از شهرها تنديس و مجسمه‌هاي مشاهير با بهترين كيفيت ساخته و در فضاهاي شهري نصب شده است اما در تهران ما كمتر اين تجربه را داشته‌ايم و بايد با توجه بيشتر به مجسمه‌سازي اين نقيصه‌ها را برطرف كرد.
چه هدف، انگيزه يا ايده‌اي موجب طراحي مجسمه علي شد؟
به نظر من يكي از مهمترين ضعف‌هايي كه در مجسمه‌سازي در سال‌هاي اخير وجود دارد استفاده نادرست از خط در مجسمه‌سازي است و من در واقع در اين طرح سعي داشتم اين روش غلط را اصلاح كنم. خط فارسي قابليت‌هاي فراواني دارد كه در آن مي‌توان در ساخت مجسمه‌هاي زيبا و منحصر به فرد استفاده كرد و فرهنگ خطي ما بسيار غني است اما متاسفانه در برخي مجسمه‌ها از اين قابليت‌هاي فراوان استفاده‌هاي سطحي و نادرست مي‌شود.
دوست داريد مجسمه شما در كدام نقطه از تهران نصب شود؟
نمي‌دانم، هنوز به اين موضوع فكر نكردم.
داريوش مختاري
ايده و اهداف: اين طرح تشكيل شده از طراحي كلمه علي از دو قطعه كاملا مجزا كه با فرم‌هاي مجزا تركيب يافته‌اند.
علم و بيان و همچنين احياء نوعي حركت و تقابل دو فرم نسبت بهم و معنويت چرا كه خود كلمه «علي» مي‌تواند بيان‌گر شخصيتي عدالت گستر و معنوي باشد.

 [1]


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com