سوزان یورک
گفتوگوی یان رایلی1 با سوزان یورک2
ترجمه: ثریا عبداللهیان
حذف موضوع و هدف/ شیء
پاییز گذشته من و سوزان یورک در دیابیکون (Dia beacon) روز را با یک تور گردشگری از مجسمههای مایکل هیزر3 شروع کردیم. او نحوه قرار گرفتن قطعات را روی زمین بررسی و درباره چیدمان آنها از راهنمای تور سؤالاتی میکرد. وی تمام قطعات را به دقت و با هدف درک چگونگی ساخت و دلایل ساختشان بررسی نمود. یورک مدرکام افآ (MFA) را از آکادمی هنرهای زیبای کرانبروک (Cranbrook Academy of Art) گرفته است. او همان توجه به اثر و جزییات آن را، که در آثار خود اعمال میکند، در کارهای هنری ارائه شده به دست دیگران هم در نظر میگیرد. وی هماکنون مدرس مجسمهسازی در کالج سانتا فی نیومکزیکو (College of Santa Fe New Mexico) است. یورک در مقابل طراحیهای دیواری سول لویت4، شروع به تصور چگونگی قرار گرفتن خطوط میکند: آنها از کجا شروع شدهاند؟ من هرگز به قطعات هنری دیواری لویت اینطور نیندیشیده بودم و خود را برخلاف گذشته در تحسین کارهای هنری او یافتم.
همانطور که جریان ملاقات ما پیش میرفت، دو موضوع برایم روشن شد: نخست آن که یورک نمیخواست من را به طرح سؤالاتی درباره کارهای هنری خود رهنمون کند. دوم آن که این موضوع اهمیت نداشت، من هنرمند را در عمل مشاهده میکردم. او در اکتشافات هنری خود غرق بود و در حقیقت، من شاهد قسمت مهمی از تجربیات شخصی وی بودم. برای به کار بردن یک اصطلاح بهتر، میتوانم بگویم که یورک دستخوش احساسات وسواسگونه شده بود. اما، این اصطلاح احساس لذت، شگفتی و بیآلایشی را، که او در هر قطعه هنری خود به کار گرفته بود، از بین میبرد. در کارهای هنری وی این کیفیت به معنای اوج کمالطلبی در انتخاب مواد و عرضه کارهایش است.
|