مل کندریک
مل کندریک
دلبر شهباز
زمان امتداد یافته
مجسمههای متنوع و متفاوت، آثاری از «مل کندریک» است؛ قطعاتی پیچیده درهم که با ایجاد فضاهای مثبت و منفی تجربهای جدید از فضا را ایجاد کردهاند. کندریک در اوایل دوران کاری اش، یعنی دهه 1970، علاقه زیادی به متصل کرد قطعات مختلفی از چوب داشت و در مواقعی بخشهایی از آن را نیز رنگ میکرد تا بتواند تأکید بیشتری بر نقاط بعضی از المانهای موجود در کارش داشته باشد. ترکیب بندی آثارش در آن زمان بسیار به فضای منفی ارتباط داشت. هدف وی در پروسه ساخت آثارش، تنها نشان دادن و جذابیت بصری مجسمه نبود بلکه کندریک میکوشید تا فهم فیلسوفانهای از ایجاد فرمها را به بیننده منتقل کند. کندریک به نحوی بسیار پیچیده و در عین حال ظریف چوب را میتراشد تا بتواند اهمیت وجودی این این ماده را نشان دهد. همان طور که خود میگوید: «من از همان ابتدای کارم به این نتیجه رسیدم که یک شیء باید بتواند خود را تنها از طریق خودش تعریف کند؛ یعنی منبع تعریف یک شئ تنها خود شئ است!» این خصوصیت درونی اشیاء را میتوان به نوعی این گونه توصیف کرد که اشیاء تصویری از خیال و تصورات را نشان میدهند. وی در مورد آثارش معتقد است که: «قطعات من، خود مدلهایی هستند برای نشان دادن روند افکار من؛ زمانی چنین دیدگاهی پیدا کردم که طراحی همزمان با ساخت مجسمه را قطع کردم. من میخواستم تقسیمهایی که در کارم، به کار میگیرم، واضح و گویا باشد.» زمانی که کندریک به طور جدی خود را پیش گرفت زمانی بود که مینی مالیسم در جهان، زبان خاص و رایج در مجسمهسازی بود.
|