گابریل اُروز كو
گابریل اُروز كو
جریان خانگی هنر جدید ترجمه و تنظیم: لادن برهانی
مرور آثار هنرمند مكزیكی، گابریل اُروزكو (Gabriel Orozco)، در آمریكا در موزه هنرهای معاصر لُسآنجلس در سال 2000، با انتقادات گوناگونی از طرف مطبوعات امریكایی مواجه شد. منتقد هنری لسانجلس تامیز كریستوفر نایت با تیتری تند و كنایهآمیز از نمایشگاه به شدت انتقاد كرده بود: «كار اُروزكو اقتباسی از مارسل دوشان است و از نظر ایده اصلاً جدید نیست. »
كار اُروزكو آشكار در ارتباط با میراث مارسل دوشان است. مدل حاضر آماده تولید هنری كه دوشان آن را رواج داد، درك سنتی از اثر هنری را با به مبارزه طلبیدن این عقیده جزمی كه هنرمند باید بهطور فیزیكی اثر را بسازد یا «خلق كند»، تغییر داد. اكنون یك هنرمند میتواند تنها با نامیدن چیزی به عنوان اثر هنری، آن را به هنر تبدیل كند. نایت میگوید: «اجبار آكادمیك در ذكر منبع ]بخصوص دوشان] میتواند كلار اُروزكو را نابود كند. » اما اگرچه او راه و رسم دوشان را در تولید هنرمندانه فراگرفته و از آن بهره میبرد، شیوههای دیگری را هم به كار میگیرد تا هنر را در مسیر جدیدی به جریان بیاندازد. اروزكو فضایی كه اثر هنری را در برگرفته است، تغییر میدهد تا مرز متن و حاشیه را كم رنگ كرده وهنر را در واقعیت محو كند. او موزه و گالری را كه مثل واسطهای با امتیاز انحصاری در مبادلات هنر و مشتریان آن عمل میكند. به چالش میطلبد. زیبایی كار اروزكو ناشی از توانایی او در آمیختن هنر با واقعیت است. در مرور آثار او در موزه هنرهای معاصر لسانجلس هیچ كار جدیدی وجود نداشت (بر خلاف این سرم كه هنرمندان معمولاً چند اثر جدید هم در مرور آثار میگنجانند). در عوض، در حركتی خود ارجاعانه كارهای قدیمی خود را با هم تركیب كرده بود تا آثار جدیدی بسازد. این حركت اوروزكو نباید چنین پنداشته شود كه او عقبه خود را تعقیب میكند. او به هر حال چیزهای جدیدی را به وجود میآورد. هنر او فضای اطرافش را پویا و فعال میكند. او فضایی كامل و بیكم و كاست را میسازد، از همان نوع فضایی كه در دنیای واقعی تجربه میشود.
|