چارلز كوردیر
چارلز كوردیر، مجسمهساز قوم نگار
نویسنده: Meredith Bergman مترجم: ژیلا مبصر
كارهای مجسمهساز فرانسوی چارلز كوردیر 1905-1827 باعث الهام علم نوپای انسانشناسی شد. توجه او به تنوع رنگهای پوست، ضخامت موها و لباسها او را به طرف دوباره زنده كردن تكنیكهای قدیمی مجسمههای پُلیكرم هدایت كرد. كارهای او نتیجه بسیاری از سئوالات از قبیل racism، sexism، imperialism و موارد دیگر میباشد.
در حدود شصت مجسمه از او جمعآوری شده كه موزهی d'orsay در پاریس، موزه ملی Quebec و موزه هنری Dahesh در نیویورك به نمایش میگذارند. یكی از كارهای كوردیر كه در سال 1848 ساخته شده در موزهی Dahesh موجود است. پرترهای از Said Enkess یك برده آزاد شده از سودان كه در پاریس به عنوان مدل حرفهای هنرمندان كار میكرده و بعد ملقّب به Said Enkess شده. قالب زندهای كه از او گرفته شده خیلی ساده است كه با چشمان بسته گرفته شده. كوردیر از قالبگیری انسان جاندار خوشش نمیآمد، او میگوید «قالبگیری بدن را خشك میكند و انسانها مانند عروسك میشوند. » «ظاهر هر كس برای هنر نباید كاملاً معقول و منطقی باشد» او با آن كه اندازهها را به طور دقیق از روی مدل میگفت، تغییراتی را كه بر قدرت ماهیچهای گردن شده از مشخصات قومی این شخص است. اولین نمایش این برده آزاد شده در سال 1948 در Salon انجام شد. در آن قرن دومین حكومت فرانسه بردهداری را تكذیب كرده بود و این موضوع كار كوردیر را تثبیت نمود. او میگوید: «هنر من هم دستی قابل مشاهدهای با این مطلب دارد». «شورش علیه بردهداری و تولد انسانشناسی» از آن دوره كنجكاویها شروع شد و نادیده گرفتن مردمی كه از سرزمینهای بیگانه آمده بودند به پایان رسید.
|