سزار بالداچینی
سزار بالداچینی Cesar Baldaccini
مترجم: سیدمحمداحسان روضاتی
در میان هنرمندان مدرن «سزار» به لحاظ نوآوری از جایگاه ویژهای برخوردار است. سبك و سیاق وی – كار با مواد مختلف و خاص – تحیر همگان را برانگیخته است. او در سال 1960 مجسمهسازی فلزی را با ابداع اتومبیل فشرده بهطور بنیادی متحول كرد. انسان عظیم «lmprints» نشان دهندهی اولین استفاده از پلاستیك به عنوان ماده سازنده مجسمه است. او در اواخر دهه 1960 هنگامی كه برای اولین بار استفاده قابهای پلیاورتان را ابداع كرد، مجدداً نوآوری خاص خود را به گونهای كه پیشرفت نشاطانگیز وی را در برداشت آشكار نمود. مجسمه صریح «آشغال» سزار، مجسمههای كریستالی متمایز، نقش برجستهها و اجسامی كه به وسیلهی پلاستیك یا فلز احاطه شدهاند و مجموعهی جواهرات فشرده خلاقیت و استعداد او را اثبات میكند. مجموعههای فشرده سزار: حشرات، سینهها، فیگورها، كلاژها، پرترههای خودش و انگشتان عظیم او طرفداران هنر را سالهاست كه شوكه كرده است. او پرافتخارترین مجسمهساز فرانسوی عصر حاضر است.
زندگی غیرعادی سزار بالداچینی (1998-1921) با شغل او در مارسی شروع شد. جایی كه او و خواهر دوقلویش در اول ژانویه 1921 به دنیا آمدند. سزار در 13 سالگی مدرسه را رها كرد. در 15 سالگی مادرش او را تشویق به ثبتنام در كلاسهای شبانهی مدرسه هنرهای محلی نمود. مكانی كه در آنجا سزار به مرور خود را شناخت. سزار در 1943 به پاریس نقل مكان كرد و در طبقهی بالای استودیوی جاكومتی ساكن شد. «من صبح برای رفتن به مدرسه خارج میشدم و هنگامی كه عصر بر میگشتم، پیكاسو، كوكتو، بروس ویان یا سارتر را از پشت شیشه آفتابگیر میدیدم. جاكومتی دراستودیوی خود را باز میگذاشت و من میتوانستم داخل استودیوی او را ببینم.»
|