الکساندر کالدر
پیکـرههای متـحـرک و غیرمتحرک / الکساندر کالدر، مجسمهساز آمریکایی
قدرت الله عاقلی
بهترین راه برای نزدیکی جستن به هنر الکساندر کالدر، رویکرد و واکنش متقابل نسبت به آثار او است. بدین معنی که باید با آن بدون دیدگاههای روشنفکرانه روبرو شد. در سایه کلمات یا از لابه لای کارهایش میتوان دریافت که - نسبت به سایر هنرمندان قرن بیستم- در نهایت سادگی، به حقیقت مطلق زیبایی پرداخته است. او همچنین اولین مجسمهسازی است که در طی تاریخ طولانی هنر، بعد چهارمی را به وجود آورده: زمان به عنوان سیری در فضا؛ این بدین معنی نیست که ابتکارات او محدود به پیکرههای متحرک (Mobiles) اوست. بلکه مجموعههای عالی پیکرههای غیرمتحرک او (Stabiles) نیز امروز در آسمان مناطق گوناگون جهان همان شاعرانگی را در بالاترین سطح قدرت و توانایی دارند و در مقام توانایی نمایش تعادل و حرکت غیرقابل تصور هستند. این روش خاص اوست که گاهی ورقههای فلز را با نقاط تیز و گاهی با انحنای ملایم چنان برش میدهد که بر شکوه و جذابیت آنها بیآنکه که سطحی و ساده باشند میافزایند. اشکالی ساده و در عین حال جالب توجه و گیرا؛ درک پیچیدگی اشکالی که کالدر میآفریند و همواره به صورتی بدیع در سنت هنر غربی وجود داشته است، احساسی نامیرا و جوان و سرزنده را به نمایش میگذارد. بیش از همیشه، به تعبیر کالدر، هنرمند حدواسطی بین فراگیر بودن و قابل درک بودن است و ارتباط او با مخاطب متعادل است و با نظری متافیزیکی به جهان، آثارش را میسازد. دنیای زیبایی که او در قالب تصویر ارائه میدهد، همگی از اشکال ساده، عناصر طبیعی و عجایب پنهان و آشکار طبیعت سر چشمه میگیرند.
|