IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت مجسمه سازان خارجی
یاکوف آگم / Yaacov Agam

یاکوف آگم / Yaacov Agam

مترجم: محمد فاریابی

یاکوف آگم فردی خلاق و منحصر به فرد در دنیای هنر است. کارهای وی مرزهای هنری سنتی را پشت سر نهاده و وی را تا طلایه داری یک زیبایی شناسی جدید در هنر پیش می برند. منتقدان و تاریخ نویسان هنری در موزه‌ها و سازمان‌های مختلف در سرتاسر جهان، وی را به خاطر خلاقیت و نبوغ ذاتی اش تحسین کرده و به وی نشان‌ها و جوایز زیادی اعطا کرده‌اند. بی‌شک آگم یکی از هنرمندان پیشرو جهان است و به عنوان فردی مهم و بانفوذ در تاریخ هنر به رسمیت شناخته شده است.
آگم فرزند یک روحانی ارتدوکس محقق و نویسنده است و در 11 می 1928 در ریشون لتزن فلسطین به دنیا آمد. وی با وجود منع مذهبی در برابر بیانات بصری، از کودکی شروع به طراحی کرد. پس از مدتی خانواده آگم توانایی هنری وی را شناخت و در 1964، وی وارد آکادمی هنرها و طراحی «بزالل» (Bezalel) در بیت‌المقدس شد. در آنجا نزد موردیکی آردن (Mordecai Ardon) ، دانش‌اموخته‌ی سابق باهاوس وایمار، شروع به یادگیری نمود. آگم میان سایر فرهنگ‌هایی که به زندگی پس از مرگ تأکید داشتند و فرهنگ وی که بر زمان حال تأکید می‌کرد، تفاوت‌هایی را کشف نمود؛ از آنجا که هم‌کیش‌های وی اعتقاد دارند زندگی پویا و متغیر است، آگم تشخیص داد که نقاشی های ساکن (استاتیک) برای بیان تغییرات دائم الوقوعی که ما را احاطه کرده‌اند ناکافی‌اند.

در 1950، بر اساس پیشنهادات آردورز، آگم به زوریخ رفت تا با یوهانس ایتن در مدرسه Kunstgewerbe مطالعه کند. در آنجا، او فرانک لوید رایت و زیگفرید گیدن را ملاقات نمود که ایده‌های آنها در مورد عنصر زمان در هنر و معماری وی را تحت تأثیر قرار داد.
در 1951، آگم به پاریس رفت. تعدادی از هنرمندان جهان شهیر سورئالیست ساکن فرانسه، اولین کسانی بودند که وی را کشف و ترغیب نمودند. نخستین نمایشگاه انفرادی وی که در گالری کریون پاریس در 1953 برگزار شد، نقاشی های تغییرپذیر و متحرک برجسته ای بود که ناظر را دعوت به مشارکت می‌کرد.
ارائه‌ی وی یک موفقیت ویژه بود و توجه شایانی را در محافل هنری به خود جلب کرد. مکس ارنست اولین شخصی بود که یکی از آثار آگم را خریداری نمود.
آگموگراف:
آگموگراف، تصویری است از تکه‌های تعدادی تصویر که پهلو به پهلوی هم قرار گرفته‌اند. یک عدسی نوری ذره بینی موجدار در روی تصویر چاپ شده نهایی قرار داده می‌شود. مادامی که بیننده در روبروی تصویر به عقب و جلو حرکت می کند، تصویر نیز در وضعیت یک تغییر دائمی قرار می‌گیرد.


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com