IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت مجسمه سازان خارجی
تونی کراگ

تونی کراگ، متولد 1949

کراگ در شهر لیورپول به دنیا آمد. قبل از شروع به آموزش رسمی هنر در سال 1968، مدتی را در انجمن تحقیقات ملی لاستیک‌سازان سپری نمود. در کالج هنر و طراحی گلوسستر، مدرسه هنر ویمبلدون به تحصیل پرداخت و دوره تکمیلی مجسمه را در کالج هنر سلطنتی لندن به پایان رساند. پس از فراغت از تحصیل در سال 1977 به ووپرتال (آلمان) نقل مکان کرد و در آنجا به زندگی و کار ادامه داد. اولین سمت آموزشی خود را در مدرسه هنرهای زیبای متز برعهده گرفت و در سال 1978 به آکادمی هنر دوسلدوف رفت و بین سال‌های 2001 ـ 1989 در سمت هیئت علمی و سرپرست بخش انجام وظیفه نمود. کراگ اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری لیسون (Lisson) لندن در 1979 برگزار نمود و از آن تاریخ نمایشگاه‌های مکرری در همان محل برگزار نموده‌است. آثار وی در نمایشگاه‌های متعددگروهی و نمایشگاه‌های انفرادی در سراسر جهان برپا شده‌اند: از جمله گالری تیت لندن (1988)، موزه استدلیک آیند هوون (1991)، موزه ملی مرکز هنر ملکه سوفیا (Reina Sofia) مادرید (1995) و گالری تیت لیورپول (2000). وی در سال 1988 نماینده انگلستان در چهل و سومین دوره بینال ونیز بود و در همان سال نیز در گالری تیت لندن به دریافت جایزه ترنر نائل آمد. در سال 1994 به عضویت آکادمی سلطنتی برگزیده شد و در سال 2001 جایزه شکسپیر را از بنیاد آلفرد سی تاپفر (Arfred C. Toepfer) هامبورگ دریافت کرد.

استفاده خلاقانه کراگ از بازمانده‌های شهری و صنعتی موجب خلق قلمرویی تازه در هنر مجسمه شد، و در عین حال تأثیرات اجتماعی و محیطی دوره پساصنعتی در انگلستان را نمی‌توان در آثار او نادیده گرفت. اولین مجسمه‌های بزرگ او توده‌هایی بودند که با مصالح ساختمانی آماده و بی‌مصرف ساخته شده و برای تشکیل مکعب‌های جامد به یکدیگر فشرده شده بودند و می‌شد آن‌ها را همانند قشرهای زمین‌شناسی و باستان‌شناسی فرض کرد. این آثار اولیه، او را به استفاده از اجسام آماده گوناگون سوق داد. این اجسام که اغلب از جنس پلاستیک هستند برای ساخت مجسمه اشیایی همانند سر تبر، قایق، جاروبرقی، ظرف و پیکره مورد استفاده قرار می‌گرفتند. یکی از بهترین آثار اوایل دهه 1980 میلادی او به نام «انگلستان از منظر شمالی» (1981) از اجسام مختلف پلاستیکی رنگی انباشته بر روی دیوار برای نمایش یک پیکره تنها از تصویر نقشه وارونه انگلستان تشکیل شده است. «جرج و اژدها» (1984) یکی از مجسمه‌های کراگ بود که در اواسط دهه 1980 میلادی ساخته شد، و آمیزه‌ای از لوله‌ای پلاستیکی و اجسام آماده بود. در این اثر یک سبد ساخته شده از چوب درخت بید، یک همزن شیر (دستگاه کره‌گیری)، و یک میز چوبی محصور در حلقه‌های مارپیچی لوله‌ای پلاستیکی، خود روایتگر کشمکش میان ارزش‌های سنتی و همه آن سیر صعودی مصرف‌گرایی بود. کراگ به دنبال مجسمه‌های اولیه ساته شده از اشیاء آماده، در طی دهه 1980 میلادی با مقادیر زیادی از مواد مانند چوب، سنگ، چدن، آلومینیوم، شیشه، و برنز کار کرد. «شیر ما در II» (1988) در نمایشگاه او برای بینال ونیز همان سال به نمایش درآمد. یکی از مجسمه‌های بزرگ برنزی او در اواخر دهه 1980 میلادی، به نمایش فرم‌های جام مانند برگرفته از بالن‌های آزمایشگاه می‌پردازد.
برای مطالعه بیش‌تر:
1. لین کوک، و مصاحبه‌ای با هنرمند: تونی کرگ، شورای هنری انگلستان، لندن، 1987
2. جرمانو چلانت، تونی کرگ، انتشارات تیمز و هادسون، لندن، 1996
3. لوئیس بیگز، تنفس چیزی جدید، گالری تیت لیورپول، 2000


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com