ریچارد سرا
ریچارد سرا Richard Serra
او مجسمهساز مینیمال است، فمنیستها از یک سری هنرمند به عنوان نماد مردانگی یاد میکنند که بیشتر مقابل زنانگی میایستند. هنرمندانی که به شیوهی خیلی مردانه اثر هنری را خلق میکنند، یکی از آنها پولاک است، او خیلی مردانه و با استفاده از بدن کار میکند، روشی که متکی بر حرکات فیزیکی و بدنی و مردانه است و دقت و ظرافت ندارد، ریچارد سرا هم کارش متکی بر نیروی قدرت مردانه است، سرا درست مثل پولاک در اواسط دهه ۶۰ کارش را با مجسمهسازی کنشی شروع کرد، سرب را داغ میکرد و در حالت مذاب با قدرت زیاد روی دیوار پرتاب میکرد، تا به طور ناخودآگاه شکل بگیرد. اینجا رفتار بدنی هنرمند از خود اثر مهمتر است وقتی سرب مذاب را به دیوار پرتاب میکند.
تماشاگر برای درک این گونه آثار باید عملیات هنرمند را در ذهن بازسازی کند. یکی از نمونههای بارز اینگونه آثار پیکرههای است که ریچارد سرا برای ارائه در نمایشگاهی ساخت که در ۱۹۶۹-۷۰ در انبار نگارخانهی کاستلی برگزار شد. او سرب مذاب را به محل اتصال کف اتاق و دیوار پاشید و قطعههای کلوخ مانند سرب سرد را به عنوان اثر هنری برجا گذاشت. عکسی که سرا هنگام اجرای این اثر برداشته یادآور عکسهایی است که از پالاک ضمن کار گرفته شده است. کار او شامل صفحههای سربی است که روی هم قرار گرفتهاند و نوعی حجم به وجود آوردهاند. این صفحهها مانند ماسک سرا که به هنگام کار استفاده میکرد، مفهوم خطر را القا میکنند، زیرا هر آن ممکن است فرو بریزند. سرا همچنان شماری حجم بسیار بزرگ ساخته است که با محلی که در آن قرار گرفته رابطهی مشخصی دارد.
|