ایسا جنز کن
نگاهی گذرا بر آثار ایسا جنز کن
غزاله واعظ موسوی/ شکیبا پرورش
متفاوت در مفهوم، تکمیلکننده در معنا
ایسا جنزکن در سال 1948 در آلمان به دنیا آمد. او از سال 1969 تا 1971 در کالج هنرهای زیبای هامبورگ، 1971 تا 1973 در دانشگاه هنرهای زیبای برلین، 1973 تا 1977 در آکادمی هنر داسلدروف تحصیل کرد او هم اکنون در برلین آلمان مشغول کار و زندگی است.
او بیش از 30 سال است که به خلق آثار هنری خود به صورتی متغیر میپردازد و به طور مداوم با اضافه کردن جنبههای جدیدی، آنها را گستردهتر مینماید. آثار او شامل مجسمه، چیدمان، کلاژ، عکاسی و فیلم هستند که از ویژگیهای مهم آنها دو قطبی بودن میان بیان استقلال هنری (رجوع به شخصیسازی) و اجتماعی بودن (هماهنگی با عرف) است.
مجسمههای ایسا جنزکن به دنبال کنستراکتیویسم روسی و در طول هنر مینیمال و هنرمفهومی، توسط رابطهای درونی با محیط اطراف خود موقعیت داده شدهاند. شاید به همین جهت است که ایسا جنزکن میگوید: «یک مجسمهساز، حتی هنگامی که عناصر معماری را به نمایش میگذارد، یک مجسمهساز باقی میماند».
از جمله آثاری که از گفته بالا پیروی کردهاند اثر «بیضیها» 2 در سال 82-1976 و «بدیع» 3 در سال 83-1979 هستند، این آثار شامل ساختارهایی جامد و به سهولت قابل اندازهگیری میباشند که جنزکن با دادن شکافی در فرم بسته آنها، این آثار را با محیط اطراف خود مرتبط ساخته است و یا مجسمههای او در سالهای 86-1985 که از تکههای سیمان بر روی لولههایی از جنیس استیل ساخته شدهاند، خود نمایانگر برداشتی مجسم از معماری، در هنری چون مجسمهسازی است. میتوان گفت که از 1986 کارهای بیرونی او به طور ریشهای مرز میان فضای داخلی و خارجی را میآرایند.
|