گئورگ بازلیتز
گئورگ بازلیتز Georg Baselitz
«گئورگ بازلیتز» Georg Baselitz (1983) از اولین نقاشان نئواكسپرسیونیستی بود كه به مجسمهسازی روی آورد. او را باید یكی از شاخصترین هنرمندان بینالمللی از سالهای 1970 به این سود دانست. مهمترین شگرد كار او در نقاشی، وارونه كشیدن تصویرهاست؛ وی به این طریق قطع رابطهی خود را با مفهوم زیباشناسی سنتی اعلام میكند. محققین هنر او را در گروه «هنر زشت» طبقهبندی میكنند. Bad Art اصطلاحی است كه به احیای اكسپرسیونیسم در آلمان و ایالات متحده آمریكا و ایتالیا در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 اشاره دارد. این اصطلاح به نئواكسپرسیونیسم و فیگوراسیون لیبر در فرانسه نیز مربوط میشود. (پاكباز، 1378، ص 655) بازلیتز آثار حجمی زیادی به وجود آورده كه مانند نقاشیهایش از قدرت هیجانی نمایی بالایی برخوردار هستند. او كار مجسمهسازی خود را از سال 1979 آغاز كرد. اثر «مدلی برای یك مجسمه» اولین مجسمهی اوست. دقیقاً یك سال بعد با یكی از مجسمههایش كه مردی با بازویی افراشته را نشان میداد در بیینال و نیز 1980 شركت كرد. كار او در این موقعیت شوك فوقالعادهای ایجاد كرد؛ چرا كه اشارات و حركات معنیدار آن نشان میداد كه او از سنت مدرنیسم به طور كلی روی گردانده است. رویكرد او به مجسمهسازی به دلیل دریافت نیروی بسیار موثر و اساسی برای شكستن قواعد و قراردادهاست. او میگوید: «وقتی من یك تكه چوب را در دست میگیرم در ابتدا چیزی غیرمعمول در آن نمیبینم و حالتی طبیعی دارد، ولی در حین ار به روی آن، یك نوع ناهماهنگی در تمام فضا توسعه پیدا میكند». (پینگئور، 1996).
|