فوستوملوتی
فوستوملوتی، مجسمهساز مفهومی
مترجم: ساسان هوشنگی
فوستو ملوتی Fausto Melotti چهره برجسته موزه هنرهای معاصر گراند هورنو Grand Hornu در بلژیک است. مجسمهساز ایتالیایی، متحد رژیم فاشیست و خالق آقای شاعرانهای که به خاطر زمینههای موسیقیاییشان برجسته شدهاند، آثاری که بین هنر مفهومی و فیگوراتیو در نوساناند.
تعداد کمی از مردم فرانسه با نام او آشنایی دارند و باز اندکاند کسانی که در جایگاه واقعی او در چشمانداز فوقالعادهای از مجسمهسازی ایتالیایی قرن بیستم قرار بگیرند. دوره فوستو ملوتی مانند بسیاری دیگر از هنرمندان معاصر خودش، دقیقاً با تاریخ پرفراز و نشیب ایتالیا در سالهای 1920 تا 1940 پیوند خورده بود. یک ربع قرن فاشیسم که روندی زیگزاکی به پیشرفت او داده بود و خفقانی که گاهی تحملناپذیر مینمود. سپس با قربانی شدن سالهای دهه شصت به نفع سالهای دهه هشتاد کسانی میبایست پا به عرصه میگذاردند که هرگز از به خدمت گرفتن راههای میانبر شک نمیکردند. راههایی که موجب آشتی هنر بین آنها میشد بدون هیاهو و جار و جنجال و همینطور طرحریزی و زمینهای برای تحقیقات آرته پوورا L'Arte Povera بود. فوستو ملوتی همزمان با شروع قرن در سال 1901 به دنیا آمد. در منطقه رورتو در جنوب تیرول،منطقهای کهبعد از جنگ در سال 1914 با نام ترنتینو ضمیمه ایتالیا شد. که هنوز هم به خاطر توجه ویژه آوانگاردها به آن و همچنین هنرمندان بسیارش، مشهور باقی مانده است. در این شهر موزه هنرهای معاصری وجود دارد که برای نمایشگاههای حایز اهمیت دایر گردید و همینطور کانونی با نام لاکاسا دپرو La Casea Depero که به شکل بیسابقهای احساسات و هیجان فوتوریسمهای دنیا را به خود جذب کرده است بدینترتیب ملوتی کودکی خود را در محیطی کاملاً فرهنگی و خلاق در میان خانوادهای فعال در زمینههای هنری گذراند. آنها بسیار به تئاتر میرفتند و ملوتی دوران جوانی سرشاری داشت. در زمان جنگ جهانی ملوتی با خانوادهای فعال در زمینههای هنری گذراند. آنها بسیار به تئاتر میرفتند و ملوتی دوران جوانی سرشاری داشت. در زمان جنگ جهانی ملوتی با خانوادهاش به فلورانس پناهنده میشود یعنی در جایی که تحصیلات موسیقی خود را کامل میکند. او میگوید: «موسیقی شدیداً مرا منضبط میکند. » در سال 1924 به میلان میرود و مدرک مهندسی الکترونیک میگیرد. ریاضی و موسیقی نزد او به خوبی با هم به سازش میرسند. پشتیبانی دپرو همچنین نفوذ هوشمندانه پسرعموی او و معاصر بودن با کارلو بلی Carlo Belli منتقد و تئوریسین ایتالیایی هنر مفهومی موجب تغییر مسیر در اهداف او شد تا در آکادمی هنرهای زیبای میلان ثبتنام کند جایی که با لوچیو فونتانا Lucio Fontana جوان هنرمند دیگری برخورد کرد که دوست دائمی زندگیاش شد و با هم در راه هنر مفهومی متعهد شدند و در اولین نمایشگاه جمعی هنر مفهومی ایتالیا در تورن در سال 1935 شرکت کرد.
|