IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت مجسمه سازان خارجی
آنیا گالاشیو

آنیا گالاشیو، متولد 1963

آنیا گالاشیو در پیسلی اسکاتلند متولد شد. بین سال‌های 1985 ـ 1984 در پلی‌تکنیک کینگستون لندن و بین سال‌های 1988 ـ 1985 در کالج گلداسمیت دانشگاه لندن تحصیل کرد. در اوایل دوره کاری‌اش در دو نمایشگاه گروهی تأثیرگذار در لندن به نام‌های «انجماد» در سال 1988 و «ایست کانتری یارد شو» (East Cuntry Yard Show) در سال 1990 شرکت جست. اولین نمایشگاه انفرادی او در سال 1991 در کارستن شوبرت (arsten Schubert) لندن برگزار شد و از آن آثار خود را درگستره‌ای بین‌المللی در اروپا، ایالات متحده و ژاپن به نمایش گذاشته است او در بسیاری از نمایشگاه‌های معتبر شرکت جسته است: از جمله «برجسته! هنری تازه از لندن» در مرکز هنرهای واکر، مینیاپولیس امریکا (1995)،«نمایش هنر انگلستان 4» بین سال‌های 1999 ـ 1998» در سفری به پنج موزه در ژاپن، او عهده‌دار مسئولیتی در طرح بین‌المللی «حرکت هنری هنرمند» در سن انتونیو تگزاس در سال 1997 شد و موفق به دریافت جایزه بورس سارجنت مدرسه انگلیس در رم در 1998 شد. در سال 1999 مقیم آکادمی هنر کانازاوای ژاپن شد. در سال 2002 میلادی از او برای مسئولیت هیئت گالری‌های «تیت بریتین دوین» دعوت شد و در همانجا ست به خلق یک اثر چیدمان عظیم تجسمی زد که در آن هفت تنه بریده شده درخت بلوط عظیم به کار رفته بود. در سال 2003 یک مرور کلی بر آثار او در گالری آیکون، بیرمنگام برپا شد و به دنبال آن نامزد جایزه ترنر در تیت بریتین لندن شد. او در لندن زندگی و فعالیت می‌کند.

آثار گالاشیو متأثر از تغییرات و ناآرامی‌های مداوم زمان است. ناپایداری اجتناب‌ناپذیر در آثارش به چشم می‌خورد. دامنه مواد مورد استفاده او بسیار گسترده است: موادی مانند گل‌های قطع شده، میوه، شکلات، یخ، شمع‌های مشتعل و سوخته، و نمک، رویکرد او عموماً استقرار چیدمانی است که پس از طی مراحل زوال و فروپاشی به تکامل می‌رسد. در سال 1996 یکی از دراماتیک‌ترین چیدمان‌هایش به نام «اعماق و ظواهر» را در تلمبه خانۀ وپینگ (Wapping Pump Station) لندن برپا کرد. بدین‌منظور و یک توده سی و دو تنی از یخ ذوب شونده را برپا کرد که در عرض سه ماه آب شد. اخیراً او شروع به استفاده بیش‌تر از مواد سنتی در کار مجسمه نموده است و یک درخت سیب کامل را با برنز ریخته است. درخت هنگام شروع نمایش با سیب‌های واقعی آراسته شده، که به تدریج در طول مدت برپایی پوسیده و گالری را مملو از رایحه میوه گندیده می‌کند. اگرچه عمر کوتاه بسیاری از آثار او بدین‌معناست که اکنون چیدمان‌هایش تنها در ذهن و یا با ثبت تصویری ماندگارند، اما او در طی حدود پانزده سال گذشته یک رشته آثار بزرگ ساخته که به او معتبرترین و بی‌نظیرترین جایگاه در هنر انگلستان را بخشیده است. همانند موارد استفاده شده از گل‌های چیده شده، آثار او قابلیت بازسازی دارند، که شاید هم شهرت این هنرمند به همین واسطه باشد. چیدمان «سرخ روی سبز» با بهره‌گیری از 10000 شاخه گل سرخ از این جمله است. در اصل این اثر در رابطه با نمایشگاهی انفرادی در گالری عمومی موسسه هنرهای معاصر لندن (1992) ساخته شد، اما ده سال بعد به منظور عرضه در نمایشگاه «انجماد از اشتعال: هنر انگلستان در سده 20» توسط موزه ولفسبورگ بین سال‌های 2002 ـ 2003 دوباره برپا شد و سپس در «آباتوار» (Les Abattoirs) در تولوز اجرا گردید.
برای مطالعه بیش‌تر:
1. رالف راگوف، مصاحبه‌ای با اندرو نایرن: آنیا گالاشیو: در تعقیب رنگین‌کمان‌ها، از انتشارات ترم وی، گلاسگو و لوکاس + نیوکاسل اپان بیرمنگام، 1999
2. مری هورلاک، سیمون شاما و هایدی ریت مایر: آنیا گالاشیو: ضربه، انتشارات تیت، لندن، 2002
3. سیمون واتنی: آنیا گالاشیو، گالری آیکون، پیرمنگام، 2003


فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com