IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
تناولي مجمسه‌اش را به موزه متروپوليتن نيويورك اهدا مي‌كند.
ایلنا
پنج شنبه / 18 فروردین 90
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

ايلنا: پرويز تناولي از اهداي مجسمه خود به موزه متروپوليتن براي تقويت بخش اسلامي اين موزه در نيويورك خبر داد.
اين هنرمند مجسمه‌ساز و نامي ايران در دنيا در گفتگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به مطلب فوق افزود: به زودي به نيويورك سفر خواهم كرد تا در مراسم عيد نوروز ايرانيان در موزه متروپوليتن شركت كنم، در اين مراسم است كه مي‌خواهم يكي از مجسمه‌هاي مجموعه شاعرهايم را به موزه متروپوليتن هديه كنم تا با حراج اين اثر بتوانند بخش اسلامي موزه را تقويت كنند.
تناولي با اشاره به اين كه اين مراسم بسيار باشكوه با همراهي ايرانيان مقيم نيويورك هر سال در موزه متروپوليتن برگزار مي‌شود، گفت: مراسم نوروز در روز 10 مارچ (18 اسفندماه امسال) با شكوه خاصي و با حضور شهردار نيويورك، سناتورها و اهالي فرهنگ و هنر برگزار مي‌شود.
پرويز تناولي كه هم اكنون در در ونكوور كانادا ساكن است، مجسمه‌سازي را در ايران ارتقاء داد و نام ايران را در بسياري از كشورهاي دنيا در هنر مجسمه‌سازي پرآوازه كرد. او هنرمندي شناخته شده است كه تا كنون توانسته آثاري درخور توجه بيافريند كه از جمله مي‌توان به مجسمه‌هاي هيچ و شاعرهاي او اشاره كرد. فروش آثار او در حراج‌هاي بين المللي توانست ركورد فروش آثار هنري را در ايران ارتقا ببخشد.
او در زمان جواني نزديك به دو سال در آکادمی بررا (Brera) نزد مارینو مارینی مجسمه‌ساز برجسته ایتالیایی آموزش دیده است. مجسمه‌های پرویز تناولی یک فرق عمده با مجسمه‌های دیگران دارد. مجسمه اساسا به معماری ظاهری‌اش متکی است، اما تناولی در مجسمه‌های‌اش به فضا و شکل درونی مجسمه اهمیت می‌دهد. یک فضای درونی راز آلود که بر شکل بیرونی مجسمه تأثیر می‌گذارد و نشان این رازآلودگی، قفل و بست و زبانه‌هایی است که در اعضا و جوارح مجسمه‌ها کار می‌گذارد یا به وجود می‌آورد.
پرویز تناولی از جمله کارشناسان فرش ایرانی و بافته‌های عشایری نیز محسوب می‌شود. او سال‌های زیادی برای شناخت گبه، میان عشایر وروستاییان رفت و آمد داشت و سرانجام با چاپ مقاله‌ای پژوهشی در لندن در سال ۱۹۸۳م، آن را به جهانیان معرفی کرد.
او همچنین مجموعه‌ای از جواهرات را طراحی و ساخته كه استقبال خوبی شده، به همين دليل در موسسه ماه‌مهر كلاس‌هاي آموزش جواهرسازي استاد تناولي ايجاد شده و قرار است استاد تناولي بعد از ايام نوروز به ايران بيايد و جواهرسازي را به علاقه‌مندان آموزش دهد



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com