IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
ساخت بزرگ‌ترين سرديس سنگي «فردوسي»
خبرگزاری فارس
پنجشنبه / 26 خرداد 90
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

اميرمحمد قاسمي‌زاده هنرمند مجسمه‌ساز از ساخت بزرگ‌ترين سرديس سنگي «فردوسي» خبر داد كه با 180 سانتي‌متر ارتفاع در اطراف ميدان آزادي نصب خواهد شد.
اميرمحمد قاسمي‌زاده هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره ساخت مجسمه فردوسي گفت: اين مجسمه بزرگترين نيم‌تنه ساخته شده در ميان مجسمه‌هاي اين شاعر بزرگ ايراني است كه در ابعاد 180 سانتي‌متر ارتفاع در قابي 4 متري از سنگ گرانيت يك‌پارچه ساخته‌ام و پشت اين مجسمه نيز كتيبه‌اي با شعري از اين شاعر ايراني به خط شكسته نستعليق به صورت سياه‌مشق كار شده است كه به خط فارسي و انگليسي تاريخ تولد و فوت فردوسي نوشته شده است و اين امكان را دارد كه مجسمه هم از رو به رو و هم از پشت سر زيبايي بصري را داشته باشد.
قاسمي‌زاده با اشاره به مجسمه‌هاي كلاسيك كه تنها از رو به رو امكان ديدن دارند، گفت: من هميشه اين دغدغه را داشته‌ام كه مجسمه‌هايي كه مي‌سازم قابليت ديده شدن از هر طرف را داشته باشند و اين ويژگي را در مجسمه‌سازي مدرن مي‌توان يافت.
اين هنرمند مجسمه‌ساز به لزوم طراحي‌هاي ويژه براي نصب آثار حجمي تأكيد كرد و گفت: متأسفانه براي نصب مجسمه‌ها، چندان به ادامه كار فكر نمي‌شود در حالي كه محيط اطراف مجسمه‌ها شامل پايه، نور و ... نيز در كنار هم يك اثر هنري را شكل مي‌دهند.
وي افزود: اين مجسمه فردوسي هم‌اكنون در پارك المهدي در اطراف ميدان آزادي به صورت موقت نصب شده است و قرار است در يكي از اضلاع ميدان آزادي نصب شود.
قاسمي‌زاده گفت: قرار بود در ابتدا به سفارش سازمان زيباسازي، 4 مجسمه براي چهارگوشه ميدان آزادي بسازم كه شامل حافظ، سعدي، مولوي و فردوسي بود ولي بعد از بستن قرارداد اعلام كردند كه بودجه لازم براي ساخت 3 مجسمه ديگر را ندارند اما بعد از ديدن مجسمه فردوسي ترغيب شدند كه آن 3 مجسمه ديگر را نيز بسازم كه هنوز خبري نشده است.
اميرمحمد قاسمي‌زاده، فارغ‌التحصيل دانشكده هنر و معماري است كه حدود 10 سال تجربه كار سينمايي را هم دارد و اكنون نيز از مراحل ساخت همه مجسمه‌هايي كه تاكنون ساخته است فيلم مستند تهيه كرده است و نام آنها را «فيلم مجسمه» گذاشته است كه مخاطبان خود را با هنر مجسمه‌سازي به لحاظ متريالي و همچنين عاطفي آشنا مي‌كند.
قاسمي‌زاده اميدوار است كه بتواند فيلم‌مجسمه‌هايش را روزي به نمايش عموم بگذارد.
او تاكنون مجسمه‌هاي بسياري را از مشاهير ايران ساخته است كه مجسمه‌هاي «استاد سحاب»، «دكتر مصدق»، «شاملو» و «فردوسي» از آن جمله است.
اين هنرمند همچنين 100 پرتره‌ را از شاعراني چون «ميرزاده عشقي»، «فرخي» تا معاصراني چون «اخوان ثالث» و موسيقي‌دانان ايران همچون «شجريان»، «مشكاتيان»، «ابوالحسن صبا» ، « بنان» ، «شهرام ناظري»،‌ «همايون خرم»،‌ «روح‌الله خالقي» و... را با تكنيك آب مركب به تصوير كشيده است كه در قالب مجموعه‌اي با نام «ياد مركب‌ها» منتشرشده است و اميدوار است اين مجموعه را به صورت سه زبانه فارسي،‌انگليسي و فرانسه به صورت كتاب منتشر كند



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com