IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
آیا کلمات صدا دارند؟' برنده جایزه ترنر شد

یکشنبه / 20 آذرماه 90
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

جایزه هنری ترنر ۲۰۱۱ به مارتین بویس با چیدمانی شامل "بازسازی تخیل انگیز یک میز کتابخانه و چند درخت مصنوعی" رسید. آقای بویس جایزه ترنر را با این چیدمان که عنوانش "آیا کلمات صدا دارند؟" بود، در گالری بالتیک در شهر گیتسهد در شمال انگلستان دریافت کرد. این نخستین بار است که مراسم جایزه ترنر خارج از گالری تیت برگزار شده است. سایر نامزدهای این جایزه کارلا بلک، هیلاری لوید، هنرمند تصویری، و جورج شاو نقاش بودند.
نمایشگاه نامزدهای جایزه ترنر در گیتسهد جای بسیار پررونقی شده بود و از زمان گشایش در ماه اکتبر تاکنون ۱۰۰هزار بازدید کننده داشته است.
جایزه معتبر ترنر هر سال به یک هنرمند بریتانیایی زیر ۵۰ سال اهدا می شود که ظرف ۱۲ ماه گذشته بهترین اثر را به نمایش گذاشته باشد.
نمایشگاه نامزدان ترنر بیش از صدهزار بازدیدکننده داشت
مارتین بویس، ساکن گلاسکو، هنرمندی است که به بازسازی تخیل آمیز اشیا از اماکن عمومی مثل پارک ها و استفاده از آنها در چیدمان های مدرن شناخته شده است.
داوران، مارتین بویس را برای "خلق فضایی بسیار قدرتمند" ستودند.
ماریو تستینو، عکاس چک ۲۵ هزار پوندی جایزه ترنر را به مارتین بویس تقدیم کرد.
آقای بویس هنگام دریافت جایزه با تشکر از گالری های بالتیک و تیت برای حضورش در میان نامزدهای امسال ابراز خشنودی کرد. این هنرمند ۴۳ ساله اهل همیلتون در لانارکشایر جنوبی است و در مدرسه هنرهای گلاسکو تحصیل کرده است.

او در سخنانش، با اشاره به افزایش هزینه های تحصیلی و کاهش بودجه دوره های هنری در بریتانیا، بر ارزش "دسترسی داشتن به آموزش" و "اهمیت معلمان" تاکید کرد.
مارتین بویس گفت: "اگر من الان می خواستم به مدرسه هنر بروم، نمی دانم که توانایی اش را می داشتم یا نه. واقعا نمی دانستم."
او گفت: "هنر بخش مهم و ارزشمندی از فرهنگ ماست."
نامزدهای دیگر
کارلا بلک، که چیدمان هایی با استفاده از لوازم آرایش و خاک ساخته بود، مقیم گلاسگو است. او برای ساخت چیدمان هایش از لوازمی چون ماتیک، وازلین، لاک ناخن و سایه چشم استفاده کرده بود.
هیلاری لوید، با ترکیب عکسهایی از فضای شهری و اعضای بدن انسان، تصاویری خلق کرده که از طریق پروژکتور بر روی دیوارهای گالری پخش می شود
آثار بلک متاثر از هنر مفهومی و مینیمالیستی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی است.
آثار جورج شاو که عمدتا به صورت نقاشی است و با اسپری رنگ ترسیم شده، بارتاب دهنده فضاهای نوستالژیکی است که شاو از نوجوانی به یاد داشته است.
هیلاری لوید، نامزد دیگر این جایزه با ترکیب عکسهایی از فضای شهری و اعضای بدن انسان، تصاویری خلق کرده که از طریق پروژکتور بر روی دیوارهای گالری پخش می شود.
جایزه جنجالی
جایزه ترنر که شامل چکی است به مبلغ ۲۵ هزار پوند، در سال ۱۹۸۴ پایه گذاری شده و در میان هنرمندان و منتقدان هنری بسیار بحث برانگیز است.
برندگان جنجالی این جایزه در سالهای گذشته افرادی از قبیل دمین هرست، کریس اوفیلی، آنیش کاپور و گریسون پری بوده اند. سال گذشته سوزان فیلیپز، هنرمند اسکاتلندی برای چیدمان صدا (sound installation) که با آواز خود او ساخته بود، برنده این جایزه شد.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com