IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
برپايي سمپوزيوم مجسمه‌سازي كرمان
ايسنا
2 آبان 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

همزمان با برپايي سمپوزيوم مجسمه‌سازي كرمان به شكلي نمادين نمونه‌ دست‌هاي قالب‌گيري و برنز شده زنده‌ياد علي‌اكبر صنعتي به موزه اين هنرمند در شهر كرمان اهدا مي‌شود.
حميد شانس ـ دبير سمپوزيوم مجسمه‌سازي كرمان ـ در همين رابطه به خبرنگار بخش‌ هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: از يكسال پيش برنامه‌هاي اين سمپوزيوم را تدارك ديديم و براي برگزاري جدي‌تر، كار را تا حدي به تاخير انداختيم.
او معتقد است: اتفاقات چندسال اخير صرف نظر از مسائل سياسي، نشان از خلاء فرهنگي جدي در كشور دارد. دغدغه و مشغله اين سالها اجازه نداده تا به كارهاي فرهنگي آن طور كه شايسته آن است بپردازيم، در حالي كه نقش فرهنگ و هنر در زندگي روزمره بايد رشد پيدا كند.
اين هنرمند مجسمه‌ساز با تاكيد بر اقبال عمومي نسبت به هنر مجسمه‌سازي طي سالهاي اخير و رشد آن تصريح كرد: با چنين جايگاهي به اين فكر افتاديم تا حضوري پررنگ‌تري در عرصه عملي و صحنه اجتماعي داشته باشيم به همين دليل زمينه‌هاي شكل‌گيري چنين سمپوزيومي ‌را در شهر كرمان بنا گذاشتيم.
او با اشاره به دلايل انتخاب شهر كرمان براي ميزباني اين سمپوزيوم توضيح داد: مجموعه مجسمه‌سازان مطرح ملي از استاد صنعتي تا زنده‌ياد قهاري و همچنين نسل جديد مجسمه‌سازان معاصر در اين شهر شكل گرفته است و با ارتباطي كه با شهرداري كرمان به عنوان متولي امر برقرار كرديم،قرار شد تا هر سال جمعي از نخبه‌ترين مجسمه‌سازان در اين شهر جمع شوند تا دغدغه‌هاي حرفه‌اي رشد كارشان را در قالب سمپوزيوم مطرح كنند و از سوي ديگر با مجموعه استعدادهاي كرماني نيز به شكلي رودررو ارتباط برقرار كنند و موجب رشد قابليت‌هاي هنري در اين شهر شود.
شانس متذكر شد: هنر مجسمه‌سازي همواره در بخشي از مباحث اجتماعي پيشرو بوده است ،به طوري كه اولين انجمن هنري قبل از انقلاب مربوط به مجسمه‌سازان مي‌شود و ما با تعاملي كه با شهرداري كرمان برقرار كرديم پايه‌هاي سمپوزيوم سالانه مجسمه‌سازي را با اهداف فرهنگي و با حضور نخبگان مجسمه‌ساز مبناي كار قرار داديم.
او همچنين به تجليل يكي از شخصيت‌هاي برجسته فرهنگي هنري در راستاي اين سمپوزيوم اشاره كرد و افزود: امسال همزمان با برپايي سمپوزيوم قرار است بزرگداشت زنده ياد «علي اكبر صنعتي» به عنوان مجسمه‌سازي كه دغدغه او مردم و مسائل پيرامون آنها بوده برگزار شود. به طور نمادين در اين مراسم نمونه دستهاي استاد را كه سالها پيش در زمان حيات ايشان قالب‌گيري و برنز كرده و طي اين مدت به صورت امانت نزد خود نگه داشته بودم به موزه ايشان در كرمان اهدا خواهيم كرد.
شانس در بخش ديگري از صحبتهاي خود به حمايتهاي ساير نهادهاي فرهنگي همزمان با برپايي اين سمپوزيوم اشاره كرد و افزود: فرهنگستان هنر به عنوان متولي بخشي از دغدغه‌هاي فرهنگي در اين امر سهيم است. در كنار شهرداري كرمان كه متولي اصلي اين برنامه است، ‌دانشكده هنر كرمان و ارگان‌هاي ديگري همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين جريان فرهنگي حضور دارند.
اين هنرمند مجسمه‌ساز درباره چگونگي برپايي اين سمپوزيوم در شهر كرمان توضيح داد: در اولين دوره به عنوان يك رفتار سمبوليك از قديمي‌ترين مجسمه‌سازاني كه نسل بالاي 52 سال هستند و در تمام اين مدت كار حرفه‌اي‌شان مجسمه‌سازي بوده دعوت كرده‌ايم. هنرمنداني همچون شهلاپور، نعمت‌الهي، محمدي، قشقايي، گروسيان، نجيبي، مراديان، امداديان، حجبرابراهيمي، رضايي و احتمالا بنده در اين دوره به ساخت مجسمه مشغول مي‌شوند.
او درباره مضمون و متريال ساخت مجسمه در اين دوره نيز گفت: هيچ محدوديتي به‌ لحاظ موضوعي قائل نشده‌ايم و اين اساتيد هستند كه ذهنيت آنها و شرايط كلي مجسمه‌سازي در سمپوزيوم را تعيين مي‌كنند. تلاش ما بر اين است در دوره‌هاي بعدي نيز اين رويه ادامه پيدا كند تا هنرمندان مجسمه‌ساز صرفا به دغدغه‌هاي تخصصي مجسمه‌سازي بپردازند و تبادل ذهني و عملي دراين عرصه داشته باشند.
شانس ادامه داد: از آنجا كه اين برنامه يك سمپوزيم است،تركيبي از چوب و فلز را كه كنار هم نشستن آن در عين سخت بودن ،راحت است به عنوان متريال انتخاب كرده‌ايم تا هم از لحاظ معنايي و هم عملي، قابليت ويژه اين دو عنصر را نشان دهيم.اما اين مجسمه‌ها به هيچ وجه در ابعاد شهري قرار نمي‌گيرند و قرار هيات سياستگذاري بر اين است تا تمامي مجسمه‌ها بعد از ساخته شدن در يك مكان ويژه نگهداري شوند و بعدها به اين مجسمه‌ها اضافه گردد.
وي در همين رابطه توضيح داد: ذهنيات شهرداري كرمان و ديگر دوستاني كه در اين مسير همكاري كردند بر اين نياز است كه عناصر جديد همواره نبايد روي بافت قديم تعريف شوند، بلكه بايد مكاني ساخته شود تا در كنار گسترش فضاهاي شهري، اين خلاء را نيز به شكلي جبران كنيم. به همين دليل هم در صدد هستيم فضايي بسازيم و اين مجسمه‌ها را آنجا نگهداري كنيم.
دبير نخستين دوره سمپوزيوم مجسمه‌سازي كرمان متولي اين امر را شهرداري كرمان دانست و افزود: خوشبختانه شهر كرمان گونه‌اي سنت فرهنگي را در خود پرورش داده است كه خواستار تعامل و مدارا براي رشد پيدا كردن است .اين همكاري ميان نهادهاي مختلف وجود دارد و به شكلي عميق به ايجاد امكانات فرهنگي براي مردم مي‌پردازد. به همين دليل سمپوزيومي كه ابتدا قرار بود به شكل بومي برگزار شود امروز به يك اتفاق بزرگ بدل گشته است.
به گفته شانس اين سمپوزيوم در فضايي باز از 27 مهرماه تا 11 آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com