IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
نامزدهای جایزه هنر مفهومی ترنر معرفی شدند.
خبرآنلاین
یکشنبه / 25 مهر 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

فرهنگ > تجسمی - چهار نامزد نهایی جایزه معتبر هنر مفهومی ترنر بریتانیا هرکدام نگاهی متفاوت به این عرصه هنری دارد.
به گزارش خبرآنلاین، نمایشگاه آثار این چهار هنرمند روز سه‌شنبه در گالری تیت در لندن افتتاح شد، امسال این جایزه به هنرمندی تعلق می‌گیرد که «صدا» عنصر اصلی آثارش باشد.
سوزان فیلیپز 44 ساله متولد گلاسگو اتاقی تقریبا خالی را به عنوان اثرش عرضه کرده که در آن تنها صدای خودش در حال خواندن ترانه‌ای غمگین به زبان اسکاتلندی شنیده می‌شود.
در این اتاق از سه بلندگو به سه شکل متفاوت ترانه «Lowlands Away» را به صورت تنظیم‌شده و بدون تنظیم می‌شنویم. کوئوو اشون و آنجالیکا ساگار، اعضا گروه «اوتولیث» با قطعه فیلمی ویدیویی که تصاویری تاریخی نشان می‌دهد به این نمایشگاه آمده‌اند.
آنجلا دلاکروز 45 ساله یکی دیگر از نامزدهای جدی جایزه ترنر است. او با بوم و مجسمه‌هایی از اشیاء زندگی روزمره مثل کابینت در این رقابت شرکت می‌کند.
در این میان فقط دکستر دل‌وود، نقاش 50 ساله اهل لندن کمی سنتی است اما نقاشی او اشیائی را به تصویر می‌کشد که مدت‌هاست از زندگی ما غایب هستند.
«ویلیام باروز در تبعید در تنجیر» یک جفت دم‌پایی و قلیان در برابر یک دیوار مخوف را به تصویر کشیده است. دل‌وود همچنین به موضوع جنگ عراق و افغانستان در آثارش پرداخته است.
دلاکروز چند تابلو نیز در این نمایشگاه دارد، تابلوهایی سه‌بعدی که رنگ روی آنها پاشیده شده و قاب‌هایشان شکسته است. این هنرمند اسپانیایی که در سال 2005 دچار عارضه مغزی شد در مجسمه‌هایش مضمون شکنندگی را القا کرده است.
گروه «اوتولیث» دو فیلم به مخاطبان عرضه می‌کنند؛ فیلمی 45 دقیقه‌ای به نام «اوتولیث 3» که ادای دینی است به فیلم ساخته‌نشده ساتیا جیت‌رای، کارگردان شهیر هند. این اثر ساخته نشده «بیگانه» نام دارد. فیلم دیگر «مراسم یادبود تلویزیون مرده» است. هر دو فیلم بطور همزمان از 13 صفحه نمایشگر پخش می‌شوند و مخاطب می‌تواند بین این دو یکی را انتخاب کند.
جایزه معتبر ترنر همیشه به‌ویژه برای منتقدان جوان بحث‌انگیز است اما موفق می‌شود هزاران بازدیدکننده را به خود جلب کند. برنده این جایزه 25 هزار پوندی ششم دسامبر معرفی می‌شود.
جایزه ترنر که به نام نقاش بریتانیایی ویلیام ترنر نام‌گذاری شده سالانه به یکی از هنرمندان تجسمی زیر 50 سال بریتانیا اهدا می‌شود. اهدای این جایزه توسط نگارخانه تیت در بریتانیا صورت می‌گیرد.
جایزه ترنر از زمان پیدایش در سال 1984 به معروف‌ترین جایزه هنری بریتانیا و یکی از مهم‌ترین جوایز هنری اروپا تبدیل شده‌است. اگرچه آثاری که به نمایش درمی‌آیند از رشته‌های مختلف هنری هستند و این جایزه به نقاشان نیز اهدا شده‌، اما در درجه اول این جایزه به هنر مفهومی اختصاص پیدا کرده ‌است.
سی‌بی‌سی نیوز / 5 اکتبر



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com