IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
روايت نادعليان از جشنواره مجسمه‌هاي شني قائم شهر
ایلنا
شنبه / 23 مرداد 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

سانسور هیئت داوران در جشنواره مجسمه‌های شنی
نادعليان كه به‌عنوان داور جشنواره مجسمه‌هاي شني به قائم‌شهر رفته بود؛ مي‌گويد برخلاف نام جشنواره؛ هيچ هنرمند بين‌المللي در مراسم حاضر نبود. جشنواره پر از حاشیه بود و اشاره هيات داوران در نواقص جشنواره نيز سانسور شده بود.
ایلنا: احمد نادعليان هنرمند محيطي كه به عنوان داور به جشنواره مجسمه‌هاي شني قائم شهر رفته بود وضع را آنچنان كه ارشاد و مديريت تجسمي و اداره كل ارشاد مازندران مي‌گويند، نيافت.
احمد نادعليان هنرمند محيطي، مدرس دانشگاه و عضو هيات داوري جشنواره مجسمه‌هاي شني قائم شهردر گفتگو با خبرنگار ايلنا گفت: هفته گذشته از مرکز هنرهای تجسمی به من اعلام شد که برای جشنواره مجسمه‌های شنی بابلسر از طرف انجمن هنرهای تجسمی مازندارن به عنوان داور پیشنهاد شده‌ام.
وي افزود: موضوع انتخاب داور سه روز قبل از داوری خیلی عجیب به نظر می رسید. روز پنج شنبه(چهاردهم مرداد) به اتفاق داور دیگر(آقای کورش گلناری) راهی بابلسر شدیم. تنها دلخوشی ما ملاقات هنرمندان بومی بود و اینکه بتوانیم زحمت هنرمندان میهمان را شاهد باشیم.
وي ادامه داد: از نکات قابل توجه جشنواره اين بود كه در سطح شهر تبلیغات خوبی در باره برگزاري جشنواره مجسمه‌های شنی به چشم مي‌خورد. اين جشنواره به صورت بين‌المللي معرفی شده بود اما با حضور در محل جشنواره متوجه شدیم هیچ هنرمند بین‌المللی در آنجا وجود ندارد. در طول داوری؛ مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید داشتند که هیئت داوران بیانیه بدهد و خودمان آن را بخوانیم.
نادعليان خاطرنشان كرد: جشنواره پرحاشیه بود و دشواری‌های آن ناشی از شتابزدگی بود. کسی نبود كه در آن هوای شرجی یک لیوان آب به شما بدهد اما افراد متعددی نگران دکمه و طول آستین بودند. آثار بخش ویژه ضعیف بودند.
وي ادامه داد: بیانیه‌ای تنظیم شد. من، آقای کورش گلناری و سرکار خانم پری نژاد موافق محتوای آن بودیم. در اين بيانيه قبل از هرچیز از عوامل موثر در برگزاري جشنواره تشکر شده بود. ما سعی کردیم در بیانیه به نواقص آن نیز اشاره نمائیم که در آینده کمتر شاهد چنین وضعیتی باشیم. در زمان اختتامیه ما حضور نداشتیم اما متوجه شدیم؛ مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران این بخش از بیانیه را حذف کردند. شاید آنها می‌خواستند در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همه چیز خوب جلوه نماید. اما واقعیت این نیست.

وي ادامه داد: بخش حذف شده اين بيانيه به اين شرح است كه: "هیات داوران جهت تداوم این جریان نواقص موجود در این جشنواره را بدین شرح اعلام می نماید:
نبود و یا فعال نبودن یک دبیرخانه دائمی در طول سال و شتابزدگی در برگزاری برنامه و عدم سیر منطقی كه موجب اختلال در فرایند انتخاب و داوری شد، و تاکید دارد در یک زمانبندی مناسب به این امر اقدام شود. بدین وسیله هیات داوران تاکید دارد دستاورد موجود را یك واقعیت تلقی نمایند و در بقاء و حفظ آن تلاش بیشتری صورت گیرد. روند مدیریت کنونی جشنواره حتی شایسته میهمانان ملی نیست و بهتر است تلاش نمایند با بکارگیری جامعه هنری چه در سطح ملی و چه در سطح استانی ، نه تنها در نام و عنوان بلکه در بستری قابل فبول میزبان واقعی هنرمندان بین المللی باشند.
هیات داوران تاکید دارند که اگر اثری هنر تلقی گردد چیزی جز تعالی یک معنای متعالی نیست. از خصوصیات هنر و هنرمند آزاد اندیشی است و پیشنهاد می شود که اجازه دهند تجلی معانی بواسطه و به انتخاب خود هنرمند انتخاب گردد. چنانچه طرح مضامین متعالی مورد استقبال قرار نگیرد ممکن است این استنتاج حاصل شود که معنای مورد نظر فاقد ارزش است. در حالی که تجربه نشان داده است که هنر چیزی جز تجلی تعالی تجربه های معنوی نیست."
نادعليان خاطرنشان كرد: با توجه به نحوه مدیریت و رفتار با میهمانان خدا را شکر می کنم که همه بومی بودند و هیچ هنرمند بین المللی را ما ندیدیم. در جشنواره شنی بابلسر بیش از هر چیز با وسواس غیرمنطقی به آستین و دکمه توجه می‌شود و به نظر می‌رسید مسئولین جشنواره فراموش کرده بودند که موسیقی که گاهی اوقات برای جشنواره به صورت زنده اجرا می‌کردند بیشتر مناسب عروسی بود و نه مشاهده اثر هنری! وي بيان كرد: به هر حال اگر معیارها در حریم دیوار کوتاه جامعه هنری این باشد بهتر است موضوع بین المللی شدن جشنواره را فراموش نمائیم. چون دشوار است در حین کار سخت در یک هوای گرم شرجی چانه زنی کنیم. در این صورت این توقع وجود دارد که بازیکنان فوتبال نیز با همان شاخصه‌هایی در زمین بازی کنند و در رسانه ملی دیده شوند که از هنرمند توقع داریم.
وي در پايان گفت: مهمتر از این مسئله این بود که در بخش ویژه جشنواره که بر موضوع عفاف تاکید داشت به تناسب بخش آزاد تعداد شرکت کننده بسیار کم بود و خیلی دشوار بود از میان پنج و یا شش نفر سه اثر را انتخاب کرد. به همین جهت نظر داوران بر این بود که در این بخش هیچ اثری نمی‌تواند رتبه اول این بخش را از آن خود کند. پس از بازگشت به تهران شنیدیم که بستنی میهن به یک اثر در بخش عفاف جایزه داده است! حامی شدن بستنی میهن قابل تقدیر است. اما اگر بستنی میهن این صلاحیت را دارد که اثر انتخاب کند بهتر است برگزاری جشنواره را نیز به بستنی میهن واگذار نمائیم.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com