IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
نمایشگاه بزرگ «نام جون پایک» در لیورپول
خبرگزاری برنا
شنبه / 16 مرداد 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

آثار نخستین ویدئوآرتیست دنیا در گالری تیت مرور می‌شود.
بيشتر مورخان هنر جهان پایک را به عنوان رهبر و بنيانگذاز واقعي شكل جديد هنري كه تصوير متحرك را به دنياي هنر مدرن وارد كرد، مي‌شناسند. «آينده اكنون است» يكي از مشهورترين جملات قصار اين هنرمند بوده است.
به گزارش خبرنگار تجسمی برنا، گالری تیت لیورپول از 17 دسامبر 2010 نمایشگاهی از آثار نام جون پایک (1932-2006) را با همکاری موسسه FACT برگزار می‌کند. آثار این نمایشگاه برگزیده‌ای از تمام دوره‌های کاری این هنرمند است که برخی از آنها برای نخستن بار به نمایش در خواهد آمد.
جان‌پايك، يكي از هنرمندان برجسته هنرهاي تجسمي كه در دهه شصت با در هم آميختن تصاوير تلويزيوني، مجسمه، موسيقي و بازيگران زنده هنر ويدئو آرت را بنيان گذاشت، و حدود پنج سال پیش در سن ۷۴سالگي درگذشت.
پایک در كره متولد شد و کار خود را به عنوان یک موزیسین در ژاپن و آلمان آغاز کرد. او در آلمان به هنرهای الترونیکی و جریان‌های آوانگارد آن زمان علاقه‌مند می‌شود که از این میان می‌توان به گروه فلوکسس و آشنایی با هنرمندانی همچون جان کیج و جوزف بویز اشاره داشت. وی سال‌های اولیه حضور خود در آلمان را به تجربه و تمرین می‌گذراند و تجربه‌های خود را در هنر اجرا و هنر ویدیو پس از نقل مکان به نیویورک در سال 1964 ادامه می‌دهد.
ویدئوآرت اغلب به شروع کار «نام جون پایک» (Nam June Paik) نسبت داده می‌شود. زمانی که او از سونی پرتاپک (Sony Portapak) جدید استفاده کرد که در پاییز سال 1965 در نیویورک انجام گرفته بود. در آن زمان او در کافه‌ای شروع به ساخت فیلمی کرد که به تولد «ویدئوآرت» منجر شد.
هنرمند فرانسوی فرد فاستر(Fred Foster) نیز در سال 1967 از سونی پرتاپک استفاده کرد. در آن سال سونی پرتاپک مدل ویدئو روور(Video Rover) که تازه به بازار آمده بود و تا قبل از آن این دستگاه در دسترس هنرمندان نبود و تنها جون پایک به طور آزمایشی از آن استفاده کرده بود. اما گفته می‌شود پیش از جون پایک و فرد فاستر ویدئوآرت‌های زیرزمینی با تفکری سینمایی شروع به کارکرده بود و البته فرد فاستر هم در سال 1959 ولف وستل(Wolf Wostell) را در تلوزیون نشان داده بود که آن هم به نوعی «ویدئوآرت» بود و به عنوان اثری به نام او به ثبت رسیده بود.
نام جون پایک علاوه بر ابداع ويدئو آرت، اصطلاح شاهراه الكترونيكي را پيش از آن‌ كه شاهراه اطلاعاتي (اينترنت) ابداع شود، در آثار خود پايه‌ريزي كرد. اين هنرمند در اثر مرگ طبيعي در آپارتمان خود در ميامي آمريكا در گذشت و بنياد فرهنگي كره جنوبي پيشتر ساخت موزه‌اي از آثار وي را آغاز كرده است.
پيك در طول حيات خود جوايز بسياري از جمله جايزه موزه گوگنهايم نيورك و موزه ازتباطات جمعي شيكاگو را كسب كرده بود. بيشتر مورخان هنر جهان وي را به عنوان رهبر و بنيانگذاز واقعي شكل جديد هنري كه تصوير متحرك را به دنياي هنر مدرن وارد كرد، مي‌شناسند. «آينده اكنون است» يكي از مشهورترين جملات قصار اين هنرمند بوده است.
اين هنرمند كه با ابداعات،آثار و نوشتار خود در زمينه هنرهاي مفهومي،ويديو آرت، فلسفه و موسيقي، چهره شناخته شده‌ای است و در ساخت برخی از قطعات موسيقي با جان كيج همكاري كرده است. او يكي از هنرمندان بنيانگذار گروه فلوكسس، مهمترين گروه آغازگر هنرهاي مفهومي بوده است.
گالری تیت لیورپول در این نمایشگاه نگاهی به آثار هنر بدن، تعداد بسیار زیادی از اجراهای موسیقی، نخستین تلویزیون‌های او، مجسمه روبات و نصب ویدئوهای مقیاس بزرگ پایک خواهد داشت. این نمایشگاه تا 13 مارس 2011 برپا خواهد بود.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com