IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
انتشار فراخوان ششمین بینال مجسمه‌سازی تهران تا دو هفته دیگر
خبرگزاری برنا
جمعه / 15 مرداد 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

ششمین بینال مجسمه‌سازی تهران توسط انجمن مجسمه‌سازی ایران و با حمایت مرکز هنرهای تجسمی ارشاد برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار تجسمی برنا، ششمین دو سالانه مجسمه سازی تهران دی ماه سال جاری در مرکز فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. این دو سالانه با مسئولیت انجمن مجسمه سازی تهران و حمایت و زیر نظر مرکز هنرهای تجسمی کشور برگزار خواهد شد و تا در هفته آینده فراخوان این دو سالانه منتشر می شود.
در همین رابطه سیدمجتبی موسوی، نایب رئیس انجمن مجسمه‌سازی ایران و مدیر هنرهای تجسمی سازمان زیباسازی شهرداری در گفت وگو با خبرنگار تجسمی برنا گفت: ما یک سال و نیم پیش مکاتبه‌ای با مرکز هنرهای تجسمی داشتیم و طی آن آمادگی انجمن مجسمه سازی را برای برگزاری ششمین دو سالانه مجسمه سازی تهران اعلام کردیم، اما متاسفانه با وجود آن که جلسه‌ای را با نماینده‌های مرکز تجسمی داشتیم که به نتیجه‌ای نرسیدیم. اختلاف نظرهایی در رابطه با چگونگی برگزاری وجود داشت، اما اکنون مرکز تجسمی آمادگی خود را برای برگزاری دو سالانه مجسمه‌سازی اعلام کرده و قرار است تا برگزاری دو سالانه را به انجمن بسپارد.
انتشار فراخوان ششمین بینال مجسمه‌سازی تهران تا دو هفته دیگر
موسوی در ادامه با اشاره به برگزاری دوسالانه ششم توسط انجمن مجسمه سازان تصریح کرد: این خواست انجمن بوده است و خوشبختانه آقای شالویی نیز با این مسئله موافقت کرده‌اند؛ چرا که این دوسالانه مهم‌ترین اتفاق مجسمه‌سازی ایران است و جهت حرکت مجسمه‌سازی ما را به نوعی تعیین می‌کند. شورای سیاست‌گذاری را معرفی کرده ایم و جلسات این شورا تا امروز برگزار شده و تا دو هفته آینده فراخوان دو سالانه ششم مجسمه‌سازی چاپ و منتشر خواهد شد.
روند رو به رشد برگزاری دوسالانه‌های مجسمه از انقلاب تا به امروز
مدیر هنرهای تجسمی سازمان زیباسازی شهرداری با بیان اینکه روز برگزاری دوسالانه‌های مجسمه، بعد از انقلاب تا به امروز روندی رو به رشد بوده است، اظهار داشت: این رشد به خصوص در دوسالانه‌های اخیر، چهارم و پنجم دیده می‌شود تا جایی که شکل برگزاری و نحوه ارائه آثار بسیار تغییر کرده و قابل مقایسه با دوسالانه‌های اول و دوم نیست این مسئله به لحاظ کیفیت نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: طبیعی است که ما امیدوار باشیم که دوره‌های بعدی با کیفیت بهتری برگزار شود، اما به هر صورت به تاخیر افتادن دوسالانه‌ها و برخی مسائل حاشیه‌ای، گاهی باعث افت کیفیت می‌شود. امیدوارم که دوسالانه امسال با تدبیرهای انجمن مجسمه‌سازی و مرکز هنرهای تجسمی روند رو به رشد خود را داشته باشد و از دوسالانه گذشته بهتر برگزار شود.
نایب رئیس انجمن مجسمه سازی با اشاره به پنجمین دو سالانه مجسمه سازی تهران، گفت: اگر بخواهم از ویژگی‌های دوسالانه پنجم بگویم می‌توانم به ارائه ویدئو آرت‌هایی به عنوان یک ایده مجسمه سازانه اشاره کنم. اینها نشان می‌دهد که هر دوره با توجه به مقتضیات روز می‌تواند نحوه انتخاب آثار و برگزاری دوسالانه تغییر کند و طبیعی است که ما هم بایدنگاهی به وضعیت هنر معاصر دنیا نگاه کنیم.
سیدمجتبی موسوی همچنین با بیان اینکه هنرمندان در عرصه جهانی چیزی کم ندارند، در رابطه با ویژگی دوسالانه گفت: شرایط اجتماعی ایجاب می‌کند که چه نوع کارهایی و چه نوع پیشرفتی در آثار ایجاد شود و هنرمندان بخشی از جامعه هستد و به طور کل دوسالانه‌ها باید محل ارائه آثار خلاقانه و آثار نو باشد.
دوسالانه محل ارائه آثار تکراری نیست
این عضو انجمن مجسمه‌سازی در پاسخ به اینکه چرا دوسالانه‌های مختلف ما همیشه همراه با مرور بر آثار تکراری اساتید هنرهای تجسمی ما هستند، گفت: دوسالانه محل ارائه آثار تکراری نیست و ما می‌توانیم هنرمندان برجسته گذشته و اساتیدی را که امروز چیز جدیدی برای گفتن ندارند را در نمایشگاه‌های مرور بر آثار داشته باشیم. آوردن کارهای تکراری و قدیمی در دوسالانه‌ها اشتباه است.
موسوی اضافه کرد: زمانی بود که تعداد کمی نمایشگاه‌ها در زمینه مجسمه‌سازی داشتیم و خیلی‌ها اصرار داشتند که در آن نمایشگاه با کارهای 10 تا 15 سال قبل خودشان حضور داشته باشند، حتی خیلی وقت‌ها، تقدیر و تجلیل از هنرمندان در دوسالانه‌ها صورت می‌گرفت که اشتباه است و دوسالانه جایی برای این کارها نیست.
وی با اشاره به اینکه می‌توانیم مروری بر آثار اساتید را در طول سال داشته باشیم، بیان داشت: ما می‌توانیم برنامه‌هایی را مانند نمایشگاه مروری بر آثار اساتید را در طول سال داشته باشیم و از آنها در این برنامه‌ها تجلیل کنیم. این نوع برگزاری دوسالانه، ظلم در حق هنرمندان نوآور است و برای ایجاد حرکت و تغییر در دوسالانه مجسمه‌سازی باید دوسالانه واقعی باشد و همه در آن شرکت کنند. اینکه یک عدد هنرمند ما انتظار داشته باشند که به عنوان پیشکسوت دعوت شوند کاملا اشتباه است.
موسوی در پایان گفت: ما باید قدر اساتید و پیشکسوتان را بدانیم اما جای آن، در دوسالانه‌ها نیست، حتی دوسالانه محل عرصه دادن و حمایت کردن از جوان‌ها هم نیست و نباید این را هم اشتباه بگیریم. دوسالانه اتفاقی است که هنرمندان برای آن انتظار می‌کشند تا علاوه بر ارائه آثار خود شاهد آثار دیگر هنرمندان این عرصه نیز باشند.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com