IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
سفر دوچرخه «روياي صلح در خليج فارس» نادعليان به كره جنوبي
ایسنا
سه شنبه / 12 مرداد 1389
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

احمد نادعليان با دوچرخه «روياي صلح در خليج فارس» آبان ماه سال جاري عازم كره مي‌شود، تا صداي صلح مردم ايران را در قلمرويي جهاني منتشر كند.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،اين هنرمند محيطي که تاكنون به کشورهاي بسياري سفر کرده و آثار محيطي را در طبيعت اين كشورها انجام داده و ثبت كرده است، اين بار با انعقاد قراردادي با مرکز آرکو در شهر سئول و دريافت دعوت نامه رسمي از رياست اين مرکز- «کيم چان دونگ» - آبان ماه سال جاري راهي کره جنوبي خواهد شد تا مجموعه‌اي از آثارش را در يک نمايشگاه که به هنرهاي محيطي اختصاص داده شده ارائه كند.
به گفته نادعليان؛ موزه مرکز آرکو معمولا برگزارکننده نمايشگاه‌هاي رسمي کشور کره در قلمروي هنر معاصر است كه اين بار در ابعادي وسيع‌تر هنرمنداني از ديگر كشورها را ميزباني خواهد كرد و ده هنرمند از کشورهاي ژاپن،آمريکا، آلمان ، چين،انگلستان، آرژانتين،هلند،هند و دو هنرمند از کره جنوبي دعوت شده‌اند.
اين هنرمند محيطي بيان داشت: در اولين دعوت‌نامه ،مسئولان و انتخابگران نمايشگاه توجه خاصي به دوچرخه «روياي صلح در خليج فارس» داشتند و تقاضا كردند تا اين اثر با نمايش در اين مجموعه ،پيام صلح دوستانه را در آن نقطه جهان نمايش دهد كه من هم از اين پيشنهاد استقبال كردم.
او تصريح كرد:براي نمايشگاه کره جنوبي علاوه بر دوچرخه صلح که به صورت مجموعه عکس و چيدمان دوچرخه بر روي ماسه‌ها در فضاي نمايشگاه ارائه خواهد، اثر ويدئوئي «مرگ ماهي‌ها» و مجموعه عکس‌هايي تحت عنوان «حياتي دوباره» که پرتاب ماهي‌ها به داخل آب خواهد بود، نيز در سئول نمايش مي‌دهم.
پيش بيني شده است که نادعليان در مدت اقامتش در کره جنوبي آثارش را در نشستي مرور كند و در ساحل رودخانه «هان» که از ميان شهر سئول مي‌گذرد آثار هنر محيطي انجام دهد. او پيش از افتتاح رسمي نمايشگاه با دوچرخه‌اش در يکي از سواحل کره جنوبي رکاب مي‌زند و براي اين سفر علاوه بر دو چرخه قبلي خط نوشته‌هاي جديدي نيز آماده خواهد کرد.
همچنين علاوه بر پرداخت هزينه‌هاي سفر به کره و اقامت در آنجا،طي سخنراني آثارش معرفي و منتشر مي‌شود و با توجه به اجازه نشر اثرش در کتاب ويژه نمايشگاه و سخنراني هزينه معادل دو هزار دلار هم پرداخت مي‌شود. مهم‌تر از همه اينها صداي صلح مردم ايران، دوستي ملل و پيوند انسان با طبيعت که در فرهنگ ما ريشه دارد، بواسطه هنر در قلمرويي جهاني منتشر خواهد شد.
به گزارش ايسنا،اثر«روياي صلح در خليج فارس» با استفاده از يک دوچرخه در بهمن ماه سال 87 در جزيره هرمز ارائه شد.اين اثر در ادامه روند مجموعه مهرهاي استوانه‌اي که نادعليان از سال 85 ساخت و بر روي ماسه‌ها چاپ کرد، شکل گرفت.
چرخ‌هاي اين دوچرخه با استفاده از چند لاستيک کهنه دوچرخه طراحي و ساخته شده است. يک لاستيک کهنه دوچرخه که پس از استفاده مکرر صاف و بدون عاج بوده به صورت حروف بريده شده و حروف برجسته بر روي دو لاستيک ديگر که فاقد عاج بودند به صورت وارونه چسبانيده شد. با سوار شدن بر اين دوچرخه مي‌توان در ساحل ماسه‌اي رکاب بزنيم و با اين كار خط نوشته‌هايي به صورت صحيح بر ماسه‌هاي ساحل نوشته خواهد شد و اثر هنري شکل مي‌گيرد.
بر روي چرخ‌هاي دو چرخه علاوه بر «روياي صلح در خليج فارس» جملات کوتاهي همچون «جنگ نه»، «دوستي ملل»، «محيط پاک» نوشته شده است.
آدرس سايت آثار محيطي نادعليان به نشاني «WWW.RIVERART.NET» نيز ديده مي‌شود. تمامي نوشته‌ها به به دليل وسعت کاربرد آن در جهان به زبان انگليسي است.
نادعليان بهمن ماه سال 87 در جزيره هرمز بيش از 1400 کيلومتر رکاب زد.اين مسافت به صورت نمادين مرتبط با ميزان تقريبي ساحل خليج فارس است که از خرمشهر تا بندرعباس وسعت دارد.
او اعلام كرده بود: قصد من ترويج فرهنگ صلح و صيانت از حريم جغرافيايي سياسي و فرهنگي کشورم ايران است. هنر انساني‌ترين راه مقابله با تحريف نام خليج فارس است.
نادعليان در همين رابطه گفت: از سال 85 به واسطه سايت نامه‌هاي بسياري دريافت كردم كه طي آن هنرمنداني اجازه گرفته بودند تا از طرح مهرها استفاده كنند. هنرمنداني همچون اريک انگستورم و ارانا داويز از آمريکا از اين جمله بودند.
او اضافه كرد: چنانچه در يک کشور سرمايه‌داري زندگي مي‌کردم اين طرح مي‌توانست براي تبليغات محيطي استفاده شود. براي مثال از شرکت‌هاي تبليغاتي مي‌خواستم که موضوع طرح تبليغ شرکت‌ها بر روي لاستيک‌هايي را که در سواحل استفاده مي‌شود، اقدام كنند. در اين صورت تبليغات چاپي فضاي تصويري طبيعي را آلوده نخواهند کرد. چنين تبليغاتي هر روز ديده خواهد شد و جزر و مد دريا آنها را پاک نمي‌کند. مردم هم با دوچرخه‌هايي که شرکت‌ها به رايگان در اختيارشان قرار مي‌دادند، ورزش مي‌کردند.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com