IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
نكوداشت « یونس فياض ثانوي» 12 مردادماه برگزار مي‌شود.
خبرگزاری فارس
2 مرداد 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

سيدمجتبي موسوي رئيس اداره حجم سازمان زيباسازي گفت: مراسم نكوداشت «يونس فياض ثانوي» هنرمند فقيد مجسمه‌ساز 12 مردادماه در نگارخانه برگ برگزار مي‌شود.
سيدمجتبي موسوي رئيس اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران و مدير نگارخانه برگ در گفت وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس با اعلام اين خبر گفت: مراسم نكوداشت «يونس فياض ثانوي» به عنوان سيزدهمين نشست پژوهشي هنر نگارخانه برگ، روز سه‌شنبه 12 مردادماه برگزار خواهد شد و در اين مراسم كوروش گلناري و محمدابراهيم جعفري درباره اين هنرمند و آثارش سخنراني خواهند كرد.
به گفته موسوي برپايي نمايشگاهي شامل مروري بر آثار اين هنرمند به همراه عكس‌ها و اسناد از زندگي وي بخش ديگري از اين مراسم نكوداشت است كه اين نمايشگاه تا پايان مردادماه برپا خواهد بود.
مراسم نكوداشت «يونس فياض ثانوي» ساعت 19 روز سه‌شنبه 12 مردادماه سال جاري در نگارخانه برگ برگزار خواهد شد.
به گزارش فارس، يونس فياض ثانوي در روز 26 دي 1313 خورشيدي در تبريز چشم به جهان گشود. او دوران كودكي و نوجواني خود را در همان شهر گذراند و در سال 1339 ديپلم متوسطه خود را از هنرستان هنرهاي زيباي تبريز دريافت كرد. فياض به همراه بسياري از هنرمندان به نام ايران از نخستين پذيرفته شدگان هنركده هنرهاي تزئيني شد. وي در سال 1345 خورشيدي موفق به دريافت مدرك كارشناسي نقاشي و پس از آن در سال 1347 موفق به دريافت مدرك كارشناسي ارشد مجسمه‌‌سازي شد.
پروژه‌ نهايي فياض ثانوي طراحي و ساخت تنديسي به بلنداي حدود 150 سانتي‌متر براي كارخانه ايران ناسيونال (ايران خودرو كنوني) بود كه فرم كلي آن از دو فرم انساني همراه با نماد‌هايي از چرخ دنده و چكش (نشاندهنده‌ كار و كارگر) و يك فرم گوزن (معرف سرعت، صنعت و فناوري) تشكيل يافته بود. يونس فياض ثانوي در سال 1346 در هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان سرگرم تدريس شد و از سال 1355 تا پايان عمر (1378) به عنوان عضو هيئت علمي دانشگاه هنر به طور پيوسته سرگرم تدريس در مراكز عالي هنري همچون دانشگاه هنر، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه آزاد اسلامي و مركز آموزش عالي سوره بود. فياض در طول زندگاني خود در نمايشگاه‌هاي فردي و گروهي بسياري شركت كرده بود، نخستين نمايشگاه وي در سال 1353 با ارايه‌ 30 اثر حجمي در خانه‌ آفتاب برپا شد.
يونس فياض ثانوي به جز آثار حجم و مجسمه، صاحب چندين اثر طراحي و تابلو فلز نيز بود. مجموعه‌اي از آثار فلزي او مربوط به سال‌هاي 1353 تا 1355، شامل حدود 10 تابلو است كه به سفارش وزارت كشاورزي ساخته شد و هم‌اكنون در ساختمان اين وزارتخانه موجود است. استاد فياض نمونه‌هاي كوچك اين آثار را براي خود نيز ساخته است. مجموعه آثار خصوصي يونس فياض ثانوي 133 اثر شامل آثار حجمي از جنس سفال، چوب و فلز، و آثار طراحي و تابلو‌هاي فلزي است.
يونس فياض ثانوي در روز 16 بهمن 1378 خورشيدي در اثر بيماري سرطان كبد دارفاني را وداع گفت.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com