IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
تنديس برنزي «بوعلي‌ سينا» در پارك بهجت‌آباد نصب شد.
ایسنا
30 تیر 1389
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

تنديس برنزي «بوعلي‌ سينا» ساخته حميد شانس از سوي سازمان زيباسازي شهرداري تهران جايگزين مجسمه سرقت شده‌ي اين چهره تاريخي، در پارك «بهجت‌آباد» تهران شد.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امروز صبح ـ 29 تير ماه ـ مراحل آماده‌سازي و نصب تنديس برنزي «بوعلي سينا» در ورودي پارك بهجت‌آباد، درست مقابل ورودي پل هوايي با حضور مدير پارك و پيمانكاران آغاز شد.
اين تنديس پيش از اين و قبل از انقلاب توسط عذرا عبدالنبي ساخته شده بود و دهمين مجسمه از مجموعه مجسمه‌هاي سريالي سرقت شده بود.
اين در حالي است كه نسخه جايگزين اين مجسمه در حال حاضر توسط حميد شانس ساخته و در حال نصب است و به گفته اين هنرمند بر اساس طرح‌هايي از جمجمه «ابن‌سينا» كه كاري از كالبدشكاف و مجسمه‌ساز روسي است و بعدها ابوالحسن صديقي نيم‌رخي از ان طراحي كرده، اين مجسمه جديد ساخته شده است.
شانس با بيان اينكه،كار ساخت مجسمه‌ «ابن‌سينا» را از مدت‌ها قبل آغاز كرده است و طرح‌هاي متنوعي از آن داشته است،تصريح كرد:اين اثر هم در ادامه تجربه‌هاي قبلي‌ام از «ابن‌سينا» كه در نقاط مختلف شهر نصب شده،انجام شده است، به همين دليل هم مسوولان زيباسازي براي ساخت مجسمه‌ي اين چهره تاريخي به بنده سفارش كار دادند،زيرا اين آمادگي را داشتم كه با سرعت بيشتري كار را آماده كنم.
يكي از پيمانكاران حاضر در پارك بهجت‌آباد نيز در همين رابطه به خبرنگار ايسنا، توضيح داد: پايه قبلي مجسمه بوعلي سينا تا حدي سست و قابل جابه‌جايي بود، لذا اين مجسمه بايد به صورت اصولي و با تمهيدات لازم نصب و تحويل ما داده شود.

او همچنين درباره چگونگي حفاظت مجسمه‌ي جديد گفت: با وجود اين اتفاقات بايد براي مجسمه نگهبان بگذاريم. البته فراموش نكنيد كه پل هوايي كه مقابل پارك بهجت‌آباد قرار گرفته، نگهبان دارد، اما با اين حال مجسمه يكبار سرقت شده است.
مسوول نصب مجسمه نيز به خبرنگار ايسنا، گفت: در جريان چگونگي نصب مجسمه قبلي نيستم، اما همان‌طور كه مي‌بينيد اين مجسمه در ابعادي ساخته شده است كه آرماتورهاي آن به سادگي و با دست قابل جابه‌جايي نيست بلكه تنها امكان حمل و نقل با جرثقيل را دارد.
او بيان داشت: مجسمه بايد از پايه درست شود و داخل اين پايه بايد به شكل اصولي قابليت نگهداري اين مجسمه را داشته باشد.
شانس نيز در همين رابطه گفت: داخل مجسمه را كاملا محكم و در چارچوب آن از تير آهن استفاده كرده‌ايم و به پايه اتصال داده‌ايم تا به راحتي قابل جابه‌جايي نباشد.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com