IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
محل مناسب نصب مجسمه اميركبير برنزي، ‌كاخ گلستان است
خبرگزاري فارس
26 تیرماه 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري فارس: فريدون صديقي مجسمه‌ساز و فرزند ابوالحسن صديقي معتقد است كه مجسمه برنزي امير كبير ساخته پدرش، بهتر است در كاخ گلستان كه محل صدارت و زندگي اميركبير بوده، نصب شود.
فريدون صديقي هنرمند مجسمه‌ساز و فرزند ابوالحسن صديقي پدر هنر مجسمه‌سازي ايران در گفت وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره آوردن مجسمه اميركبير از كشور ايتاليا گفت:‌ اين مجسمه پيش از انقلاب اسلامي از سوي انجمن آثار ملي به پدرم سفارش داده شد كه اين اثر را پدرم به صورت قطعه قطعه در كارخانه ريخته‌گري «نيكولوكي» در فلورانس ايتاليا ساخت، اما در جريان انقلاب ايران، پدرم به ايران بازگشت و اين اثر در ايتاليا بلاتكليف ماند. انجمن آثار ملي هم كه بعد از انقلاب منحل شد و تأمين منابع مالي ساخت اين اثر هم به تبع آن نامعلوم ماند، بعدها آقاي «نيكولوكي» كه پول ريخته‌گري اين اثر را دريافت نكرده بود، مجسمه را سر هم كرد و براي خود نگه داشت، مكاتبات بسياري هم كه پدرم براي بازگرداندن اين اثر به ايران انجام داد،‌ نتيجه نداد.
وي ادامه داد: اوايل سال جاري كه سيدمجتبي موسوي رئيس اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران به ايتاليا سفر كرده بود، پيگير اين ماجرا مي‌شود كه مشخص مي‌شود نيكولوكي از دنيا رفته است، پسرش هم كارخانه را به در و پنجره سازي تبديل كرده است و هيچ علاقه‌اي هم به مجسمه‌سازي ندارد و مجسمه اميركبير هم درگوشه اين كارگاه گذاشته شده است.
صديقي ادامه داد: سرانجام اين مسئله به سفارت ايران كشيده مي‌شود و با تلاش سفارت ايران در ايتاليا و اصرار آقاي قاليباف شهردار تهران بر بازگرداندن اين مجسمه و همت آقاي موسوي رئيس اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران اين مجسمه با زحمت و مشكلات بسيار و بعد از يك ماه معطلي در گمرك،‌سرانجام پس از 32 سال وارد كشور شد.
اين هنرمند مجسمه‌ساز گفت: هم‌اكنون اين مجسمه در نگارخانه برگ كه عمارت عين‌الدوله سابق است، بسته‌بندي شده گذاشته شده است و قرار است براي محل نصب آن تصميم‌گيري شود.
اين هنرمند مجسمه‌ساز درباره مكان نصب اين مجسمه هم توضيح داد: به گفته مسئولين قرار است اين اثر در باغ هنرمندان نصب شود،‌اما من مخالفت كردم و معتقدم مكان نصب اين اثر كاخ گلستان است چرا كه كاخ گلستان محل صدارت اميركبير بوده و تا مدت‌ها در ضلع شمال شرقي اين كاخ زندگي مي‌كرده است، بنابراين اين مكان محل مناسب‌تري براي نصب مجسمه است.
وي افزود: مسئولين معتقدند كه مجسمه اگر در باغ هنرمندان نصب شود محل تردد مردم است و در معرض ديد قرار مي‌گيرد اما به نظر من بهتر است مجسمه در محل مناسب خود كه كاخ گلستان است نصب شود. صديقي ويژگي‌هاي اين مجسمه را اين طور برشمرد: مجسمه اميركبير به صورت ايستاده است و بيش از سه متر ارتفاع دارد كه دست چپ آن روي سينه قرار دارد و حكم صدارتي در دستش است، اين مجسمه از جنس برنز است.
فريدون صديقي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آثار پدرش كه بيش از 50 سال قدمت دارند گفت: مجسمه خيام كه اكنون در وضعيت نامناسبي در پارك لاله قرار دارد، بدلي از آن ساخته شده است كه اين بدل در عمارت عين‌الدوله گذاشته شده است و اصل آن همچنان در پارك لاله است، مجسمه فردوسي هم در حال ساخت بدلي از آن هستند كه احتمالاً اين بدل هم به عمارت عين الدوله برده مي‌شود و اين كاري است دقيقاً برعكس و اشتباه كه اصل آثار در معرض تخريب را در جايگاه اصلي خود رها كرده‌اند و بدل آن‌ها را به مكاني چون عمارت عين‌الدوله برده‌اند. نمي‌دانم چه زماني قرار است اصل آثار را به محل مناسبي براي جلوگيري از تخريب بيشتر منتقل كنند و بدل آن‌ها را جايگزين بگذارند.
وي افزود:‌درباره مجسمه اميركبير گچي در مدرسه دارالفنون هم هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته است. به گزارش فارس، مجسمه سه متري اميركبير ساخته ابوالحسن صديقي چندي پيش پس از 32 سال از ايتاليا به ايران بازگردانده شد.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com