IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
مشهدی اسماعیل دنبال چیزی جز خلاقیت نبود.
خبرگزاری مهر
دوشنبه / 2 اسفند 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

محمود جوادی‌پور در بازدید از نمایشگاه مجسمه‌های زنده یاد "مش اسماعیل توکلی" عنوان کرد: تنها چیزی که دست و دلش را مشغول می‌کرد، خلاقیت آزاد و بی‌تکلف بود و خود را پایبند هیچ سبک، مکتب و جریان تعریف شده‌ای نمی‌کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمود جوادی‌پور از پایه‌گذاران جنبش نقاشی نوگرای معاصر و هنر گرافیک در ایران با حضور در نگارخانه "لرزاده" صبا از نمایشگاه مجسمه‌های فلزی مرحوم مش اسماعیل توکلی، هنرمند خودآموخته بازدید کرد.
وی با بیان خاطرات و مشاهدات مستقیم خود از روند شکل‌‌گیری و ظهور خلاقیت این هنرمند مردمی در سال‌های حضور در دانشکده هنرهای زیبا از دهه 40 به بعد بیان داشت: مش اسماعیل در آغاز به عنوان مدل سر کلاس می‌نشست و بعد کم کم به عنوان کارگر کارگاه و کوره مجسمه دستیاری و تمیزکاری می‌کرد و آرام آرام در درونش جوشش یک الهام غریزی و خلاقیت درونی و خودانگیخته را دریافت و وارد جریان کار هنری شد.
این نقاش با ذکر حالات و روحیات صمیمانه و بی‌تکلف و مردمی این هنرمند فقید یادآور شد: مش اسماعیل استعداد و شور و علاقه کم‌نظیری درکار نشان می‌داد و جز خلاقیتش که بیان آزاد و از درون جوشیده حال درون و حرف‌های دل او است، هیچ چیز دیگر برایش اهمیت نداشت. نه نگاهی به خریدار و چگونگی فروش آثارش داشت که امری رایج هم هست و نه چشم به تعریف و تجلیل دیگران داشت تا بر مبنای قضاوت و تحسین آنان روند کارش را شکل دهد و تثبیت کند.
جوادی‌پور در ارزیابی خود از بیش از سه دهه آفرینش هنری اسماعیل توکلی تأکید کرد: کارهایش کاملاً‌ بکر است، از مضامین عامیانه،‌ اسطوره‌های‌ آشنای ایرانی، کاراکترهای روزمره در زندگی اجتماعی اطرافش الهام گرفته و کاملاً‌ آزاد و بدون هیچ تقلیدی به خلق اثر پرداخته است.
وی افزود: تجدید خاطره‌هایی با این هنرمند به واسطه دیدن دوباره آثارش داشتم و از حضورم در این نمایشگاه خوشحالم و تجربه‌ای لذت‌بخش را در این فضا داشتم.
نمایشگاه مجسمه‌های مش اسماعیل هنرمند مردمی در نگارخانه لرزاده موسسه فرهنگی هنری صبا همچنان منتظر بازدید علاقمندان خواهد بود



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com