IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
نمایشگاه مجسمه های «مش اسماعیل » در صبا گشایش یافت.
ایسکانیوز
چهارشنبه / 13 بهمن 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

با نمایش مجسمه های فلزی زنده یاد «مش اسماعیل توکلی» هنرمند خودآموخته در نگارخانه «لرزاده»، صبا اولین مرحله از رونمایی گنجینه هنر معاصر خود را آغاز کرد.
به گزارش گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" طی مراسمی در میان استقبال علاقمندان و در حضور چهره‌های شاخص و برجسته هنری نمایشگاه دست ساخته های فلزی مرحوم «اسماعیل توکلی» مشهور به «مش اسماعیل» هنرمند خودآموخته در نگارخانه لرزاده گشایش یافت. در تالار ورودی این نگارخانه آثاری ملهم از اسطوره‌های ایرانی چون رستم و دیو سفید و نیز کاراکترهای انسانی چون مادر و کودک، مرد ترکمن، مرد میوه فروش و نیز عکس‌هایی از این هنرمند فقید در حال ساخت مجسمه به چشم می‌خورد. در میان تالار، تندیس فلزی بز کوهی قرار داده شده و در تالار دوم نگارخانه نیز افزون بر سفالینه ها، تندیسهای فلزی زن روستایی،‌ درویش، سرباز، پرتره‌ها، آوارگان جنگ و نیز تصاویری بزرگ از هنرمند در حین کار در کارگاه مجسمه سازی دانشکده هنرهای زیبا نصب شده است. در میان بازدیدکنندگان چهره هایی نام آور از تبار هنر ایران حضور داشتند؛ از آن جمله پیشکسوت نقاشی نوگرا و گرافیک معاصر کشورمان استاد محمود جوادی‌پور که دیدار دوباره آثار «مش اسماعیل» را یکی از لذت بخش ترین خاطرات و تداعی های خود دانسته و می گوید:« «مش اسماعیل» ابتدا به عنوان مدل سرکلاس ها می نشست و بعد کم کم به عنوان کارگر کارگاه مجسمه سازی مشغول شد. او رفته رفته استعداد و خلاقیت خود را شناخت و به آن شکل و جهت داد. اسماعیل کاملاً آزاد و رها کار می ‌کرد و هیچ الگویی نداشت ؛ نه به فروش کارهایش فکر می‌کرد و نه به مطرح و مشهور شدن. او از همان چه در اطراف خود و از زندگی انسان‌ها می دید الهام می گرفت و استعداد و شور و پشتکار کم نظیرش را نیز همراه آن می ساخت.»
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در گوشه ای دیگر استاد طاهر شیخ‌الحکمایی که سالها با این هنرمند از نزدیک آشنا بود درباره او گفت:« «مش اسماعیل» مثل اسمش ساده بود و از فرهنگ عامه، از اسطوره ها و مضامین اجتماعی پیرامونش ایده می گرفت، مدام کار می کرد و تولید داشت: فروشنده،‌ دوره گرد، قالی فروش، بزها، زن های روستایی، هر چه می دید،‌ می ساخت. بعد از جنگ هم آثاری مثل جانباز، آوارگان جنگ، خانواده شهید و ... همه تأثیر مستقیم زندگی جمعی را بر ذهن و نگاه و کار او نشان می دهد.»
استاد غلامحسین نامی نیز در خصوص هنرمند فقید خاطر نشان کرد: « «مش اسماعیل» از ماندگارترین نام ها در هنر معاصر ایران بود و نظیر او شاید جز محمود زنگنه و خانم مکرمه قنبری که هنرمندان خودآموخته و « نائیو» بودند در سراسر ایران شناخته نشده است. »
بسیاری دیگر از چهره های نام آشنای هنر ایران همچون جعفر نجیبی، حبیب اله صادقی و ... در نمایشگاه حضور داشتند. یادآور می شود نمایشگاه دست ساخته ها و تندیس های فلزی زنده یاد «اسماعیل توکلی» تا 11 اسفند ماه، در گالری استاد لرزاده موسسه صبا برپا و پذیرای علاقه مندان است.
آدرس: خیابان ولی عصر- خیابان طالقانی غربی- خیابان صبا- شماره 125
آدرس سایت: http://saba.honar.ac.ir



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com