IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
مجسمه سازان غایبان سومین جشن تجسمی فجر

دوشنبه / 13 دی 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

مریم آموسا
جشنواره تجسمی فجر در حالی 12بهمن کار خود را آغاز می کند که هنرمندان مجسمهساز در سومین دوره این رویداد غایب هستند.
محمود شالویی رئیس مرکز هنرهای تجسمی، روز دوشنبه13 دی در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران رو در روی خبرنگاران نشست تا از برپایی سومین جشنواره تجسمی فجر سخن بگوید.
هنرهای تجسمی برخلاف سایر هنرها-تئاتر،سینما و موسیقی- خیلی دیر به کاروان جشنوارههای هنری دهه فجر پیوستند و همین مساله باعث شده تا این جشنواره تنها دو دوره برگزاری را در کارنامه کاریاش داشته باشد.
شالویی هم در این نشست ابتدا به پیشینه دوساله جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد و گفت:«سومین دوره جشنواره تجسمی فجربا اتکا به دو دوره برگزاری این جشنواره و بهرهگیری ازنظرات کارشناسان با قدرت و توان بالایی برگزارمی شود.»
این جشنواره قرار است به صورت همزمان در20 استان کشور و 5 کشو رجهان برگزار شود.مرکزهنرهای تجسمی ایران درشهرونیز ایتالیا، مرکزهنرهای تجسمی ایران درشهرروتردام هلند، دفترهای رایزن فرهنگی ایران دراتریش، سوریه و لبنان میزبانان خارجی این جشنواره هستند.
جشنواره سوم تجسمی فجر دو بخش علمی و نظری دارد و در 7 رشته نقاشی،عکاسی، پوستر، خوشنویسی، کاریکاتور، سفال و سرامیک برپا می شود. نکته مهم جشنواره امسال این است که آثار هنرمندان مجسمهساز راهی به این جشنواره نیافتهاست.
به گفته شالویی ،این اتفاق به دلیل تغییر هیات مدیره انجمن مجسمهسازان رخداده و قرار است پس ازپایان جشنواره تجسمی فجر، شاهد برپایی نخستین دوسالانه مجسمه سازی ایران باشیم.
جشنواره امسال البته دو بخش جدید هم دارد؛ هنرجدید و خیالی نگاری دو بخشی هستند که به جشنواره تجسمی فجر اضافه شدهاند.
انتقال پیام هنری، معرفی و تعالی ارزشهای والای هنراسلامی، تاکید بر ارزشهای هنرمتعالی انقلاب، پاسداشت هنرهای ایرانی واسلامی، ارتباط میان هنرمندان معاصر، معرفی آخرین دستاورهای هنری و شناسایی هنرمندان از جمله اهدافی است که برای این جشنواره ترسیم شدهاست.
به گفته شالویی، ازسالهای آینده قرار است که همچون دوره گذشته بازارفروش آثارهنری نیزدرکنار جشنواره تجسمی فجربرپا شود و جشنواره تجسمی اکسپوهای هنری را نیز تحت پوشش خود قراردهد. با توجه به حرفهای مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد،معلوم است که امسال از فروش آثار در کنار جشنواره خبری نیست.
سایت جشنواره تجسمی فجر نیز راه اندازی شده و بخش عمده هنرمندان آثارشان را از این راه ، به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند .به گفته مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد قرار است این سایت بزودی تبدیل به بانک آثار هنرمندان شود.
جشنواره تجسمی فجر امسال نیز مانند دورههای گذشته میزبان کارگاههای آموزشی آموزشی است.
به گفته شالویی20هزار اثر از 5 هزار هنرمندابرای شرکت در این جشنواره به دبیرخانه ارسال شده که این رقم رشد چشمگیری را نشان می دهد.
البته هنوز مهلت ارسال آثار کاریکاتوریستها به جشنواره پایان نیافته است.
کاریکاتور تنها بخش بین الملی جشنواره تجسمی فجراست و درحال حاضرهنرمندان 52 کشوردراین بخش شرکت کرده اند.
درسومین جشنوار تجسمی فجرهنرمندان اصفهان وخراسان شمالی با بیشترین آثار و هنرمندان سیستان و بلوچستان با کمترین آثارحضوردارند.
شالویی برگزاری جشنواره تجسمی فجر را مایه وحدت هنرمندان عنوان کرد که فرصتی را بوجود آورد تا شاهد کنارهم قرار گرفتن هنرمندان و داوران با سلیقههای مختلف باشیم.
دراین دوره محمود جوادی پور ریاست ستاد جشنواره و سیدعباس میرهاشمی دبیری جشنواره را برعهده دارند.
به گفته عباس میرهاشمی دبیر سومین دوره جشنواره تجسمی فجر، درایام برگزاری جشنواره برای پاسداشت هنرمندان نقاشی قهوه خانه ای، پرده خوانی برگزار خواهد شد و تمام فیلمهایی که براساس آثار و زندگی هنرمندان تجسمی ساخته شده، در شب فیلم اکران میشود.
وی با اشاره به استقبال نسلهای مختلف هنرمندان تجسمی درسومین دوره جشنواره تجسمی فجرگفت: دراین جشنواره مسن ترین هنرمند 86 سال وکم سن ترین آنها هشت سال دارد.
دبیرکل جشنواره تجسمی فجر درباره داوری آثار رسیده به جشنواره گفت:« آثاری چون عکس، پوسترکه به صورت اینترنتی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده اند، یک مرحله ای و دیگرآثارجشنواره در دو مرحله داوری میشوند.»
به برگزیدگان نخست این جشنواره جایزه نقدی دو میلیون تومانی و دربخش کاریکاتور که به صورت بین الملی برگزارمی شود جایزه نقدی یک هزاریورویی اهدا خواهدشد.
قرار بود ازپوسترجشنواره تجسمی فجر همزمان با این نشست رونمایی شود که به دلیل طراحی دوپوستر برای این جشنواره، رونمایی از دو پوستربه زمان دیگری موکول شد.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com