IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
رونمايي از کتاب «پرويز تناولي: مونوگراف»
یکشنبه / 14 آذر 89
موج
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

براي اولين بار از يک هنرمند در خاورميانه «کاتالوگ رزومه » منتشر شد.
خبرگزاري موج - مراسم رونمايي از کتاب «پرويز تناولي: مونوگراف» که نخستين «کاتالوگ رزومه» از يک هنرمند در خاورميانه محسوب مي شود در مؤسسۀ هنري آموزشي ماه مهر برپا شد.
به گزارش موج، در اين مراسم چهره هاي شاخص هنرهاي تجسمي نظير آيدين آغداشلو حضور داشتند دکتر سميع آذر مدير اسبق موزه هنرهاي معاصر تهران و کارشناس برجسته هنرهاي تجسمي در سخناني گفت:«انتشار کاتالوگ رزومه بسيار ارزشمند» پرويز تناولي: مونوگراف» يک اتفاق بسيار مهم براي جامعه هنري ماست زيرا اين نخستين بار در کل منطقه است که از يک هنرمند کتابي با اين جامعيت به زيور طبع آراسته شده است که اين خود گوياي اهميت شخص تناولي ست.»
سميع آذر گفت:«پرويز تناولي پرگفت و گوترين هنرمند ايراني و کل منطقه خاورميانه در فراسوي مرزهاست به خصوص درپي شکل گيري يک مارکت جهاني براي هنر معاصر ايران نام تناولي در سراسردنيا بيش از هر هنرمند ديگري شنيده شده است. به لطف آثار گرانبهاي او نام هنر ايران در بسياري از مراکز معتبر هنري دنيا و مجلات تخصصي هنر برده مي شود.»
مدير کل اسبق هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالهاي 77 تا 84 گفت:نکته بسيار مهم اينست که همه آثار پرويز تناولي از دو رکن بسيار اساسي فرهنگ ايراني اسلامي «ادبيات و معماري» الهام مي گيرند. او به فرهنگ عامه ايران با گرايش رجعتي تاريخي توجهي شايان توجه دارد و عناصر فولکور ايراني و نيز فرهنگ شيعي به خصوص در آثاري از او که به سقاخانه موسوم است نمايان است. تناولي در برابر موج تفکر مدرنيستي غرب ايستاد و به نوعي مدرنيسم منطقه اي و بومي رسيد که بعدها به «پست مدرنيسم» تعبير شد. واقعاً وجود تناولي براي فرهنگ و هنر ايران بسيار بسيار ارزشمند مي دانم و آثار او را يکي از بزرگترين دستاوردهاي فرهنگ معاصر ايران مي دانم که اميدوارم از سوي فرهنگ دوستان و مسئولين ارج ببيند. راه اندازي خانه موزه پرويز تناولي که در آستانه افتتاح تعطيل شد يکي از نيازهاي مبرم تاريخ هنرهاي تجسمي ايران است که مي تواند تجليلي از يک عمر تلاش پر ثمر اين هنرمند جهاني باشد .»
سميع آذر در معرفي کاتالوگ رزومه «پرويز تناولي: مونوگراف» گفت: در اين کتاب چهار دوره آثار تناولي به ترتيب خلقشان جمع آوري و مرور شده است به ترتيب مجسمه هاي شاعر، عشاق، ديوار و سرانجام مجسمه هاي هيچ که آوازه اي جهاني يافته اند يک به يک در اين کاتالوگ رزومه تصويرشان درج شده و در پايان کتاب آثاري به صورت پراکنده خلق شده اند گردآوري شده است.

در ادامه اين مراسم پرويز تناولي، مجسمه ساز برجسته با سپاس از مؤسسۀ هنري ماه مهر براي برپايي آيين رونمايي از اين کتاب گفت:«يکي از اين کتاب ها با حمايت شيخ ابوظبي و ديگري را ميم گالري و مهرنوش فتح اللهي منتشر کرده اند و خوشحالم اين مجوعه آثار در ايران هم معرفي مي شوند. يادداشت هايي که در اين کتاب گردهم آمده رويکرد تحليلي ندارند و تنها دوره هاي مختلف از زندگي بنده را مرور مي نمايند. اما در زمينه تصويري ناشر تلاش بسيار نموده است هرجا و در هر دوره اي اثري و نشاني از مجسمه هاي من بوده است را پيگيري نموده و در اين کتاب گردهم آورد.
پرويز تناولي که پنج سالي ست در مؤسسه هنري آموزشي ماه مهر کلاس هاي مجسمه سازي داير نموده است و نسل نوي مجسمه سازي ايران ماحصل همين کلاس هاي اوست گفت: «در ميان کساني که در اين کتاب يادداشت نوشته اند خانم گيزلا فوک محقق آلماني نيز حضور دارد که ايشان تز دکتراي خود را براساس آثار من در حال نوشتن هستند فوک دوره زندگي من در دهه 50 را نوشته است.»
شايان ذکر است کاتالوگ روزمه «پرويز تناولي: مونوگراف» به زبان انگليسي عربي در 600 صفحه شامل 261 تصوير رنگي و 67 تصوير سياه سفيد است. در اين کتاب يادداشت هايي از پرويز تناولي، سيا ارمجاني، شيوا بلاغي، کامران ديبا، گيزلا فوک، مريم سعودي، عليرضا سميع آذر و تنديس تناولي به چاپ رسيده است.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com