IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
مختاري: مجسمه‌هاي 4 متري در فضاي شهري امروز به چشم نمي‌آيند.
خبرگزاري فارس
یکشنبه / 7 آذر 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري فارس: داريوش مختاري معتقد است كه در فضاي شهري امروز با وجود ساختمان‌هاي مرتفع، مجسمه‌هاي شهري 4 متري اصلاً ديده نمي‌شوند و بايد از مجسمه‌هاي شهري با ابعاد بسيار بزرگ‌تر استفاده شود.
«داريوش مختاري» هنرمند طراح گرافيك و مجسمه‌ساز كه يكي از آثارش در دومين دوسالانه مجسمه‌هاي فضاي شهري در نگارخانه برگ به نمايش گذاشته شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره اثر حجمي خود توضيح داد: در اين اثر كه در ابعاد 3×3×6 از جنس آهن ارائه كرده‌ام از حروف فارسي كنده‌كاري شده روي سطح استفاده كردم و متمركز روي نقطه‌هايي است كه بالاي اين حروف حك شده است.
مختاري كه در زمينه طراحي فونت فارسي فعاليت‌هاي بسياري را انجام داده و اخيراً كتابي با عنوان «جنبش فونت دارا» منتشر كرده، درباره استفاده از حروف در حجم‌ها و مجسمه‌هاي شهري توضيح داد: براي ساخت اين اثر از حروف فارسي استفاده كرده‌ام تا نشان دهم كه حروف فارسي نيز مي‌تواند در زيباسازي فضاي شهري مؤثر باشد چرا كه استفاده از خط تنها در نوشتار نيست بلكه در فضاي شهري نيز زيبايي خاص خود را دارد. وي افزود: اين اثر با عنوان «قدر حروف را بدانيم» مي‌تواند در فضاي شهري نصب شود و مردم را متوجه ارزش و قدر حروف فارسي كند.
مختاري درباره آثار مفهومي كه در دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري ارائه شده، نيز توضيح داد: آثار مفهومي نيز براي نصب در سطح شهر بسيار مناسب است، چرا كه مخاطب را مجذوب خود مي‌كند و او را وادار به تأمل مي‌كند.
اين طراح گرافيك و مجسمه‌ساز درباره قابليت استفاده از آثار حجمي اين دوسالانه كه به صورت بسيار ظريف ساخته شده است نيز گفت: اين آثار حجمي ظريف بيشتر شكل نمايشگاهي دارند اما براي استفاده در فضاي بسته و يا سطح شهر بايد براي آن‌ها فضاسازي كرد و در اماكني آن‌ها را نصب كرد كه امكان دسترسي به آن ممكن نباشد به طور مثال در وسط درياچه‌ها.
وي درباره برخي از آثار اين دوسالانه كه برگرفته از آثار حجمي نصب شده در شهرهاي بزرگ جهان است گفت: با توجه به فقر آثار حجمي و مجسمه‌هاي شهري در سطح شهر هيچ ايرادي ندارد كه برخي از آثار كپي باشد، چون سفارش‌دهندگان مجسمه‌هاي شهري زياد نيستند و اگر مسئولان به اهميت استفاده از آثار حجمي و مجسمه‌هاي شهري در سطح شهر واقف شوند قطعاً سفارش‌ها بيشتر مي‌شود و آثار كپي هم كمتر و كمتر خواهد شد.
مختاري در ادامه يكي از ويژگي‌هاي مجسمه‌هاي فضاي شهري امروز را ابعاد بزرگ آن عنوان كرد وگفت: با توجه به ازدياد تراكم شهري امروز و ساختمان‌هاي بسيار بلندي كه هر روز سر بر مي‌آورند، لازم است كه مجسمه‌هاي شهري در ابعاد بسيار بزرگ ساخته شود تا در ميان اين آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌هاي بلند ديده شوند. وي افزود: ارتفاع 4 متري براي مجسمه‌هاي شهري در شرايط امروز اصلاً مناسب نيست چرا كه در ميان اين ارتفاعات ساختماني اصلا ديده نمي‌شود و در بزرگراه‌ها نيز كه ماشين‌ها با سرعت بالا حركت مي‌كنند اين آثار اصلا به چشم نمي‌آيند.
دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري در نگارخانه برگ برپاست.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com