IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
هنرمندان جوان در دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري
باشگاه خبرنگاران
یکشنبه / 7 آذر 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

بيشتر شركت كنندگان هنرمندان جوان هستند. دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري به عنوان رويدادهاي نوپا در اين شاخه هنري ضمن استقبال پرشور مخاطبان و هنرمندان با بازتاب هاي مثبت و منفي از نگاه كارشناسان به كار خود ادامه مي دهد.
فريبرز يزداني،هنرمند طراح و مجسمه ساز كشورمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري گفت:در اين دوره از دوسالانه شاهد استقبال و البته توجه هنرمندان به بخش آزاد هستيم.
وي افزود:در اين بخش تعداد آثار بيشتري نيز در نمايشگاه دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري به نمايش گذاشته شده است.
اين مجسمه ساز ادامه داد:با دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري شيوه هاي متفاوت و در حقيقت خاص در ميان رويدادهاي تجسمي ديگر است.
اين هنرمند اظهار داشت:اغلب آثار به علت توجه و دقت ويژه هنرمنداني كه آثارشان به نمايشگاه دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري راه يافته است قابليت اجرا در فضاي شهري را دارند، چون به لحاظ تكنيكي مناسب ساخت در ابعاد بزرگ و نصب در فضاي شهري هستند.
جعفري نجيبي از ديگر هنرمندان نقاشي طراح سفالگر و مجسمه ساز نيز گفت:در اين دوسالانه شاهد پنانسيل هاي خوبي هستيم، در حقيقت بخش اعظم شركت كنندگان هنرمندان جوان با پتانسيل بالا در خلق و اجرا هستند.
وي تصريح كرد:در بخش موضوعي پرداخت ها چندان مطلوب نيست، چرا كه اين بخش با توجه به عنوان آن كه انقلاب است نيازمند تعمق بيشتري است.
اين مدرسي دانشگاه نيز به نصب اين آثار در سطح شهر اشاره كرد و اظهار داشت: اينكه اين آثار پس از نمايش در اين نمايشگاه جمع آ‌وري و به بايگاني سپرده شود، مناسب نيست، بنابراين براي بازتاب بيشتر و مثمرثمر بودن اين دوسالانه بايد آثار دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري را به زودي در سطح شهر مشاهده كنيم.
*سطح شهر تهران همچنان خالي از مجسمه است
فرهاد محسنيان و كارشناس هنري نيز گفت:در نخستين دوره برگزاري دوسالانه مجسمه هاي شهري شاهد استقبال كم نظير هنرمندان مجسمه ساز بوديم، اما در نهايت بازتاب چندان رضايت بخشي را از آنچه كه به نمايش گذاشته شده بود،مشاهده نكرديم.
وي افزود:اين رويداد تجسمي به نوعي با هدف انتخاب آثار برگزيده و نصب آن در سطح شهر است در حاليكه اين موضوع يعني نصب آثار در سطح شهر مورد توجه متوليان نيست.
محسنيان ادامه داد: اگر حتي يك سوم آثار دوسالانه مجسمه هاي شهري در سطح شهر نصب شود، باعث آشنايي ديد مردم با اين هنر معاصر و در ادامه تغيير چهره شهر خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد:در ارتباط با به كارگيري مجسمه ها در فضاي شهري به هيچ وجه موفق نيستم و براي رسيدن به تعالي در اين زمينه بايد برنامه ريزي و بسترسازي بهتري صورت گيرد.
سهراب عاملي،هنرمند نقاش،طراح و مجسمه ساز نيز گفت:در طول كمتر از يك دهه اخير تغييرات بهتري را در فضاي شهري شاهد هستيم.
وي افزود:هم اكنون در هر پارك و فضاي سبز يك يا چند مجسمه نصب شده است. اين هنرمند ادامه داد:نصب مجسمه ها در فضاي شهري به معناي پذيرفته شدن اين هنر از سوي مردم است و اين امر پيشرفت بهتري را نصيب هنر مجسمه سازي خواهد كرد.
عاملي اظهار داشت:همين كه هر مخاطب و رهگذري زمان كوتاهي را در كنار يك مجسمه تامل مي كند و نگاهي گذرا به شناسنامه آن اثر مي اندازد به معناي تاثيرگذاري فراوان اين هنر در ميان مردم است.
وي گفت: تحولات صورت گرفته در هنر مجسمه سازي و پيشرفت آن با زمان معاصر در هنر باعث اثبات اين نكته شده كه در بسياري از موارد تاثير هنر به ويژه مجسمه سازي از چند جلد كتاب هم بيشتر بوده است.
عاملي به اهميت دومين دو سالانه مجسمه هاي شهري نيز اشاره و خاطرنشان كرد: اين دو سالانه ملي به عنوان حركتي جديد و بديع در آشنايي بهتر مردم با هنرمجسمه در فضاي شهري بسيار تعيين كننده بوده است.
مجيد رئيسي از ديگر مجسمه سازان و مدرس دانشگاه نيز به دعوت از هنرمندان پيشكسوت براي ارائه اثر در بخش موضوعي اشاره كرد و گفت:در دومين دو سالانه مجسمه هاي شهري در بخش آزاد آثار مدرن با نگاه هاي جديد از سوي هنرمندان ارائه شده است.
وي افزود: متاسفانه در بخش موضوعي شاهد نمايش كمتر از 20 اثر هستيم. اين مجسمه ساز ادامه داد: مي توانستيم در اين بخش آثار كم نظيري را شاهد باشيم اما متاسفانه اين تصور محقق نشده است.
رئيسي ادامه داد: ايده پردازي و خلق اثر در بخش موضوعي كمي دشوارتر از بخش آزاد است چون در بخش آزاد هنرمند راحت تر و با ديده گسترده تري مي تواند به خلق اثر بپردازد بنابراين بهتر بود بخش موضوعي در برگيرنده آثار هنرمندان پيشكسوت مي شد.
طاهره شيخي از ديگر هنرمندان مجسمه ساز نيز گفت: دو سالانه مجسمه سازي شهري در برگيرنده صدها اثر مجسمه مي باشد كه تعداد اندك آنها متعلق به هنرمندان استانها است.
وي افزود: در بسياري از رويدادهاي تجسمي همانند دو سالانه مجسمه هاي شهري شاهد ارائه فراخوان به هنرمندان پايتخت هستيم و عده کثيري از هنرمندان استان ها حتي پس از پايان يافتن اين نوع رويدادها از برگزاري آن مطلع نمي شوند.
شيخي ادامه داد: آيا دوسالانه اي چون دو سالانه مجسمه هاي شهري که مي تواند در برگيرنده اثر برگزيده اي از يک هنرمند فعال در استان ها باشد، بايد تنها شاهد نمايش ايده پردازي و نگاه هنرمندان تهران باشد.
اين هنرمند اظهار داشت: براي برگزاري رويدادي چون دوسالانه مجسمه هاي شهري بايد اطلاع رساني بهتري صورت مي گرفت.
مجتبي موسوي دبير دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري نيز گفت: دومين دوسالانه مجسمه هاي از 17 آبان در نگارخانه برگ برگزار شده است.
وي افزود: در اين دوسالانه شاهد نمايش 175 اثر از 151 هنرمند هستيم.
موسوي با بيان اينکه اين دوسالانه با رويکردهاي جديدي برگزار شده است خاطر نشان کرد: آثار برگزيده در دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري پس از معرفي برگزيدگان براي نصب در سطح شهر ساخته و اجرا مي شوند.
گفتني است،دومين دوسالانه مجسمه هاي شهري تا 17 آذر در نگارخانه برگ ادامه دارد.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com