IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
افتتاح نمايشگاه هنر محيطي در سئول به روايت احمد نادعليان
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
شنبه / 22 ابان 89
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

نمايشگاه هنر محيطي (Greening Green) در سئول افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايش آثار احمد نادعليان در نمايشگاه هنر محيطي (Greening Green) روز سه شنبه نهم نوامبر ـ 18 آبان ماه ـ با حضور استادان ، مسئولين فرهنگي و هنرمندان کره‌اي در شهر سئول کره جنوبي افتتاح شد.
بنا بر اين گزارش،اين نمايشگاه تا 28 نوامبر ادامه خواهد داشت.
احمد نادعليان درباره اين نمايشگاه نوشته است:«با توجه به اينکه نشست سران بيست کشور قدرتمند اقتصادي جهان (G20)، هفته آينده در کره جنوبي برگزار مي‌شود اين اميد وجود دارد که اين نمايشگاه مخاطرات زيست محيطي و تهديدهايي را که در جهان امروز وجود دارد را به سياستمداران يادآور شود.

براي نمايشگاه کره جنوبي علاوه دوچرخه صلح که به صورت مجموعه عکس و چيدمان دوچرخه ارائه شده است، مجموع عکسها از دوچرخه خليج فارس دوازده عدد بودند و يکي از عکس ها توسط صيف اله صمديان تهيه شده است.
عکس ديگر که در ابعاد بزرگ چاپ شده نحوه غلطاندن مهر و نقش عقرب‌ها را در کوير شهداد کرمان نشان
مي‌دهد.
علاوه بر عکسهاي دوچرخه صلح در خليج فارس دو چرخ لاستيکي ديگر نيز آماده شده و در روزهاي نمايش با رکاب زدن در محيط نمايشگاه خط نوشه‌هاي جديد بر روي ماسه‌ها که در فضاي نمايشگاه پراکنده شده‌اند نيز چاپ مي‌شوند.
بر روي چرخ‌هاي اين دوچرخه نيز خط نوشته‌هايي براي مخالفت با جنگ و ترور و بمب بر روي آن نصب شده‌اند. بر چرخ ديگر نوشته‌هايي وجود دارد که بر محيط پاک تاکيد شده است و آدرس سايت www.riverart.net نيز درج شده است.
در نشست خبري که با حضور خبرنگاران مختلف شبکه‌هاي خبري برگزار شد، انگيزه ساخت اين دوچرخه را اينگونه عنوان کردم.
بيش از سه دهه است که مردم ايران و کشورهاي همجوار از فجايع جنگ رنج مي‌برند. جنگ و ترور حالا يک تهديد جهاني است و در هر جاي جهان امکان آن وجود دارد. به عنوان هنرمندي که به مسائل محيطي توجه دارم تدوام اين شرايط نه تنها به محيط بلکه پيوند فرهنگ ها را مخدوش مي‌نمايد.
در بخش ديگري از نشست خبري بر اين نکته تاکيد داشتم که اين مسئله موجب دلگرمي است که خياباني در تهران به نام سئول وجود دارد و همچنين خياباني در سئول به نام تهران نامگذاري شده است. اما متاسفانه تبادل فرهنگ و هنر ايران با کره جنوبي بسيار کم و ناچيز بوده است.
اثر ديگر من در نمايشگاه هنر محيطي کره جنوبي چيدمان ويدئوئي «مرگ ماهي‌ها» که ويژگي تعاملي دارد و مخاطب مي‌تواند قسمتهاي مختلف ويدئو را آنطوري که دوست دارد ببيند. اين اثر ويدئويي از تخريب آثار من در روستاي پلور تهيه شده است و متاسفانه در ماه گذشته علاوه بر آثارم قلعه سنگي به منظور ساخت کارخانه آب معدني ويران شد و ميراث فرهنگي مازندران هيچ اعتنائي نداشت.
اميدوارم که اين صدا روزي شنيده شود و مسئولاني که وانمود مي‌کنند خواب هستند اين تدبير را داشته باشند که گذشت زمان بيشتر و بيشتر بي توجهي آنها را آشکار مي‌کند.
دو مهر سنگي جديد بزرگ و يک مهر پلاستيکي بازيافت شده نيز در نمايشگاه ارائه شده است. شب گذشته نيز در نشستي آثار محيطيي من مرور شدند و پس از جلسه پرسش و پاسخ خاتمه يافت. در هفته اي که گذشته مجموعه‌اي از ماهي‌ها را بر سنگ نقش زدم و آنها را در رودخانه هان رها ساختم. براي اين نمايشگاه که در موزه مرکز آرکو برگزار خواهد شد، ده هنرمند از کشورهاي ژاپن، امريکا، آلمان ، چين، انگلستان، آرژانتين ، هلند، هند و دو هنرمند از کره جنوبي دعوت شده‌اند.
موزه مرکز آرکو ميزبان اين هنرمندان مي‌باشد، معمولا برگزار کننده نمايشگاه‌هاي رسمي کشور کره در قلمروي هنر معاصر مي‌باشند. در اولين نامه دعوت که برايم ارسال شده مسئولين و انتخابگران نمايشگاه توجه خاصي به دوچرخه "روياي صلح در خليج فارس" داشتند و تمايل داشتند که اين اثر در نمايشگاه آنان به نمايش در آيد و پيام صلح دوستانه آن در آن نقطه جهان ديده شود. من نيز از اين پيشنهاد استقبال کردم.
اثر "روياي صلح در خليج فارس" با استفاده از يک دوچرخه در بهمن ماه سال 87 در جزيره هرمز ارائه شد. چرخ‌هاي اين دوچرخه با استفاده از چند لاستيک کهنه دوچرخه طراحي و ساخته شده است.
يک لاستيک کهنه دوچرخه که پس از استفاده مکرر صاف و بدون عاج بوده به صورت حروف بريده شده و حروف برجسته بر روي دو لاستيک ديگر نيز که فاقد عاج ميباشند به صورت وارونه چسبانيده شدند. چنانچه ما سوار بر اين دوچرخه در ساحل ماسه اي رکاب بزنيم، خط نوشته‌هايي به صورت صحيح بر ماسه‌هاي ساحل نوشته خواهد شد. بنابراين با رکاب زدن در ساحل اثر هنري شکل مي‌گيرد.
بر روي چرخ‌هاي دو چرخه علاوه بر "روياي صلح در خليج فارس" جملات کوتاهي همچون "جنگ نه" ، "دوستي ملل"، "محيط پاک" و آدرس سايت آثار محيطي نادعليان "WWW.RIVERART.NET" نيز ديده مي‌شود. تمامي نوشته‌ها به زبان انگليسي بوده و هدف از انتخاب اين زبان وسعت کاربرد آن در جهان مي‌باشد.» نادعليان در ادامه نوشته است:«در بهمن ماه سال 87 در جزيره هرمز هر روز با استفاده از دوچرخه صلح رکاب مي‌زدم و ميزان تقريبي مسافت طي شده در روزهايي که آنجا بودم بيش از 1400 کيلومتر بود. اين مسافت به صورت نمادين مرتبط با ميزان تقريبي ساحل خليج فارس ميباشد که از خرمشهر تا بندر عباس وسعت دارد. قصد من ترويج فرهنگ صلح و صيانت از حريم جغرافيايي و فرهنگي کشورم ايران ميباشد. هنر انساني ترين راه براي ترويج فرهنگ صلح ميباشد.
اين اثر در ادامه روند مجموعه مهرهاي استوانه‌اي که از سال 85 ساختم و بر روي ماسه ها چاپ کردم شکل گرفت. در سال 2009 يکي از آثار ماسه چاپي من با درج نام خليج فارس در تقويم ديواري هنر محيطي امريکا منتشر شد و علاوه بر تثبيت اين هنر در مقياسي جهاني خواست مردم ايران منتشر شد.
تا کنون هنرمنداني همچون اريک انگستورم و ارانا داويز از آمريکا طي نامه‌هايي اجازه گرفتند که از طرح اين دوچرخه استفاده كنند.»



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com