IranSculpture.ir
تحقیقی - خبری - پژوهشی جامع ترین سایت تخصصی هنر مجسمه سازی ایران
بازگشت خبر
بهشت در خیابان شانزدهم

89/03/23
عنوان :
منبع:
تاریخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

نمایشگاه «بهشت در خیابان شانزدهم» شامل آثار هنرجدید محمود مکتبی، با مشارکت شهرناز زرکش، بهرام غنچه‌پور، عیسی غفاری و سلمان رئیس عبداللهی دوشنبه هفته آینده 24 خرداد ماه در نگارخانه لاله تهران افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه که شامل آثار چیدمان، فتوآرت، موسیقی، نقاشی و پرفورمنس می‌باشد با موضوع کلی بهشت و زیبایی از نگاه ایرانی کار شده است.
محمود مکتبی درباره این نمایشگاه گفت: ایده برگزاری این نمایشگاه از سال‌ها پیش به عنوان یک دغدغه ذهنی برای من وجود داشت و در آثار متعددی نیز به اجرا درآمده بود اما اینکه در قالب نمایشگاهی مجزا و متمرکز این ایده بسط پیدا کند، تا به امروز میسر نشده بود. آثار این نمایشگاه بیانگر زیبایی از نگاهی ایرانی هستند که در قالب مثالین بهشت و باغ به تصویر در آمده‌اند و حتا موسیقی مختص به این نمایشگاه و با همین ایده ساخته شد.
وی در ادامه با بیان اینکه زیبایی دغدغه همه انسان‌ها در فرهنگ‌های مختلف است، اظهار داشت: زیبایی مسئله‌ای بسیار مهم و اساسی‌ بوده و می‌تواند نهایت خواسته‌ها و آرزوهای یک انسان باشد و در نگاه ایرانی، بهشت، در هنرهای مختلف از جمله شعر، نقاشی، معماری و فرش و ... به عنوان دنیایی در منتهای زیبایی، هربار خود را به گونه‌ای نمایان می‌سازد و در قرآن کریم نیز بارها توصیف‌هایی از آن آمده است.
مکتبی در ادامه افزود: بهشت در باغ‌ها، فرش‌ها، نگاره‌های نفیس ایرانی به گونه‌های مختلفی تصویر شده اما آنچه در این نمایشگاه به معرض دید مخاطبین قرار خواهد گرفت، همین زیبایی و بهشت از یک نگاه و منظر جدید است. می‌توان آثار این نمایشگاه را به دو دسته تقسیم نمود که در بخش نخست، زیبایی از همان منظر کهن و البته با شیوه‌های بیانی جدید است و بخش دوم که دربرگیرنده حجم اصلی آثار خواهد بود، این زیبایی از نگاه امروزین به عنوان یک هنرمند ایرانی، مطرح می‌شود.
این هنرمند همچنین با اشاره به مشارکت هنرمندان دیگر در این نمایشگاه، تصریح کرد: در این نمایشگاه از حضور هنرمندان هم‌نسلی بهره برده‌ام که هر کدام برای خود بیانی مجزا و شخصی داشته‌اند و در این مجموعه با مطرح شدن ایده اولیه و در مواردی طرح نخستین اثر، از آنها خواسته شده است تا بیان خود را از این زیبایی و بهشت ایرانی به نمایش بگذارند تا نمایشگاه از تک‌بعدی بودن خارج گردد.
وی با اشاره به عنوان نمایشگاه، گفت: عنوان "بهشت در خیابان شانزدهم" برگرفته از یکی از آثار این نمایشگاه است که تماما از زباله‌های شهری ساخته شده و همان موضوع اصلی نمایشگاه را از نگاهی ملموس‌تر برای مخاطب امروز مطرح می‌سازد و شاید به چالش کشاننده زیبایی از همان منظر یک ایرانی معاصر باشد. محمود مکتبی عضو گروه "هنرجدید" بوده و تا کنون در نمایشگاه مختلف نقاشی و هنر جدید و جشنواره‌های هنرمحیطی ایران حضور داشته است.
گفتنی‌ست نمایشگاه "بهشت در خیابان شانزدهم" از روز دوشنبه، 24 خرداد ماه در نگارخانه لاله گشایش یافته و تا 2 تیرماه ادامه خواهد داشت. آئین گشایش این نمایشگاه در 24 خرداد از ساعت 16 الی 20 خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر روز افتتاحیه، همه روزه از ساعت 9 الی 13 و 15 الی 19 به نشانی خيابان فاطمي، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله مراجعه کنند.



فراخوان جشنواره های داخلی
فراخوان جشنواره های خارجی
100 سال مجسمه سازی نوین جهان
جشنواره های بین المللی
مقالاتی پیرامون هنر و زیبایی شناسی
معرفی کتاب
مقاله شناسی
پایان نامه های مجسمه سازی

اخبار انگلیسی
مقالات انگلیسی


درباره ما
تماس با ما
info@iransculpture.ir
IranSculpture@yahoo.com